Sunday, April 10, 2011

Minggu 15 (11-15/4/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh11/4/11(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Mekah(Penentangan terhadap Islam).
Objektif
  1. Menyatakan cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 110-113
RefleksiSebahagian pelajar dapat menyatakan cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh12/4/11(Selasa)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah.
Objektif
  1. Menyatakan strategi Nabi Muhammad s.a.w. dalam menghadapi tentangan hebat masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan.
Konsep/Istilah
  1. hijrah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 110-113
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Nabi Muhammad s.a.w. dalam menghadapi tentangan hebat masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh12/4/11(Selasa)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Perkembangan Kesatuan Tahap Sekular di Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).
  2. Membahagikan parti-parti berkenaan kepada Pro-Belanda dan anti-Belanda.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner.
  2. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. parti radikal
  2. Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda
Sumber rujukan
  1. Parti Nasional Indonesia.
  2. Sukarno
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/4/11(Rabu)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab berlakunya perpecahan dan pembahagian dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. fahaman Fasis dan anti-Fasis.
Sumber rujukan
  1. Kuasa Fasis
  2. Konsep Sekularisme
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya pembahagian dalam gerakan nasionalisme.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh13/4/11(Rabu)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Pengenalan/Latar belakang Madinah.
Objektif
  1. Menyatakan maksud Madinah.
  2. Menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 118
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Madinah dan menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/4/11(Rabu)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Perkembangan Kesatuan Tahap Sekular di Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).
  2. Membahagikan parti-parti berkenaan kepada Pro-Belanda dan anti-Belanda.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner.
  2. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. parti radikal
  2. Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda
Sumber rujukan
  1. Parti Nasional Indonesia.
  2. Sukarno
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/4/11(Khamis)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab berlakunya perpecahan dan pembahagian dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. fahaman Fasis dan anti-Fasis.
Sumber rujukan
  1. Kuasa Fasis
  2. Konsep Sekularisme
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya pembahagian dalam gerakan nasionalisme.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/4/11(Jumaat)
Kelas6AK1 dan 6AK3
Tajuk
  1. Pendudukan Jepun dan kemerdekaan Indonesia.
  2. Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menyusun langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia.
  2. Menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. Merujuk contoh soalan STPM iaitu dalam bentuk perbandingan antara Indonesia dan Myanmar.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismebersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. Komanwel
  2. pemerintah 'de facto'
  3. prinsip Pancasila
  4. status-quo
Sumber rujukan
  1. Prinsip Pancasila
  2. Nasionalisme Indonesia zaman pendudukan Jepun
  3. Kemerdekaan Indonesia
Refleksi
Pelajar dapat menyusun langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia dan menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.

1 comment: