Monday, April 18, 2011

Minggu 16 (18-22/4/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh18/4/11(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Objektif
  1. Menyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. suku Aus dan Khazraj.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 118-119
RefleksiPelajar dapat menyatakan 2 isi utama Perjanjian Aqabah 1 dan 2 serta menyenaraikan 2 pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh19/4/11(Selasa)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Hijrah
Objektif
  1. Menyatakan konsep Hijrah
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat membantu nabi semasa bersembunyi di Gua Thur.
  3. Menjelaskan sebab dan tujuan Hijrah serta kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Hijrah.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 119-121
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud hijrah dalam konteks tamadun Islam.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/4/11(Selasa)
Kelas6AK3
TajukPerkembangan nasionalisme Thailand
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan nasionalisme Thailand pada zaman pemerintahan Mongkut, Chulalongkorn, Vajiravudh dan Prajadhipok.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. nota
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. korupsi
Sumber rujukan
  1. Raja-raja Dinasti Chakri
  2. Sejarah Thailand
  3. Empayar Siam-wikipedia
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang semua tokoh berkenaan dan mengaitkannya dengan nasionalisme yang muncul kemudian.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/4/11(Rabu)
Kelas6AK3
TajukRevolusi Thailand 1932.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan proses perkembangannya,terutama semasa pemerintahan Raja Prajadhipok.
  2. Menganalisis kesan-kesan Revolusi Thailand 1932.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dengan bantuan tayangan powerpoint oleh guru.
  2. sumbangsaran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Sejarah Thailand
RefleksiPelajar dapat menyatakan kaitan antara setiap faktor dalam mencetuskan Revolusi Thailand 1932.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh20/4/11(Rabu)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Piagam Madinah
Objektif
  1. Menyatakan isi kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. menghormati pemimpin yang adil.
Konsep/Istilah
  1. Piagam
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 124-129
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa isi penting Piagam Madinah terutamanya yang menjelaskan bahawa nabi Muhammad sebagai pemimpin di Madinah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/4/11(Rabu)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan nasionalisme Thailand
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan nasionalisme Thailand pada zaman pemerintahan Mongkut, Chulalongkorn, Vajiravudh dan Prajadhipok.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. nota
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. korupsi
Sumber rujukan
  1. Raja-raja Dinasti Chakri
  2. Sejarah Thailand
  3. Empayar Siam-wikipedia
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang semua tokoh berkenaan dan mengaitkannya dengan nasionalisme yang muncul kemudian.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/4/11(Khamis)
Kelas6AK1
TajukRevolusi Thailand 1932.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan proses perkembangannya,terutama semasa pemerintahan Raja Prajadhipok.
  2. Menganalisis kesan-kesan Revolusi Thailand 1932.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dengan bantuan tayangan powerpoint oleh guru.
  2. sumbangsaran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Sejarah Thailand
RefleksiPelajar dapat menyatakan kaitan antara setiap faktor dalam mencetuskan Revolusi Thailand 1932.


Tarikh
22/4/11 (Jumaat)
Catatan
Cuti Peristiwa: Good Friday

No comments:

Post a Comment