Sunday, March 27, 2011

Minggu 14 (4-8/4/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh4/4/11(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Keperibadian dan Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
Objektif
  1. Menyatakan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
  2. Menjelaskan isi kandungan wahyu pertama yang menyeru manusia supaya membaca,iaitu asas kejayaan sesebuah masyarakat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Amanah
  2. Bijaksana
Konsep/Istilah
  1. Bertahannuth(mengasingkan diri untuk beribadat)
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 105-108.
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/4/11 (Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukMula Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Faktor-faktor kebangkitan nasionalisme.
ObjektifMenganalisis faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia.
Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah dan sumbang saran
    KbkkMenganalisis
    Nilai/Unsur patriotismeberfikiran terbuka.
    Konsep/Istilah
      1. Nasionalisme
      2. faktor dalaman dan luaran
      3. liberalisme.
      RefleksiP&P tidak dijalankan kerana guru terlibat sebagai AJK SKPM.Bagaimanapun, setiap pelajar telah diberi tugasan menyiapkan nota berkaitan .

      Mata pelajaranSejarah
      Tarikh5/4/11 (Selasa)
      Kelas4K8
      Tajuk
      Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
      • Penyebaran Islam di Mekah.
      Objektif
      1. Menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah.
      2. Menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Penerangan oleh guru.
      2. mencatat nota
      Kbkk
      1. menyatakan pendapat.
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. Tabah menghadapi dugaan
      Konsep/Istilah
      1. bermusyawarrah
      2. dakwah Islamiah
      Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 108-109.
      RefleksiP&P tidak dijalankan kerana guru terlibat sebagai AJK SKPM.Bagaimanapun, setiap pelajar telah diberi tugasan menyiapkan nota berkaitan yang akan dikutip pada hari Isnin minggu depan.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh6/4/11(Rabu)
      Kelas6AK1 dan 6AK3
      Tajuk
      1. Perkembangan Nasionalisme di Indonesia
      • Kesatuan Tahap Sosio-budaya .
      Objektif
        1. Menghuraikan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme tahap ini seperti Budi Utomo, Muhammadiyah, Nahdatul Ulama dan Sarekat Islam.
        2. Menghuraikan faktor-faktor perkembangan pesat Sarekat Islam dan punca-punca kemerosotannya.
        Kaedah/Aktiviti
          1. kuliah
          2. soal jawab
          3. Meminta pelajar merujuk laman web berkaitan:
          Kbkkmenjelaskan sebab dan akibat
          Nilai/Unsur patriotisme
          1. kerjasama
          2. peka terhadap isu-isu sosial dalam masyarakat.
          Konsep/Istilah
            1. radikal
            2. konservatif
            3. Sarekat Islam B.
            RefleksiP&P tidak dijalankan kerana guru terlibat sebagai AJK SKPM.Bagaimanapun, setiap pelajar telah diberi tugasan menyiapkan nota berkaitan.

            Mata pelajaranSejarah 2
            Tarikh7/4/11(Khamis)
            Kelas6AK1
            Tajuk
            1. Perkembangan Kesatuan Tahap politik revolusioner di Indonesia
            Objektif
              1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Komunis Indonesia (PKI).
              2. Menghuraikan sebab-sebab kegagalan revolusi PKI
              Kaedah/Aktiviti
                1. membuat perbandingan langsung dengan tajuk sebelum ini iaitu Sarekat Islam kerana kedua-dua tajuk ini sebenarnya saling berhubung kait.
                2. Meminta pelajar merujuk laman web berkaitan:
                Kbkkmembandingbeza
                Nilai/Unsur patriotisme
                1. kerjasama
                Konsep/Istilah
                    1. Sarekat Islam Merah
                    2. Ideologi Marxist
                    3. Volksraad
                    RefleksiP&P tidak dijalankan kerana guru terlibat sebagai AJK SKPM.Bagaimanapun, setiap pelajar telah diberi tugasan menyiapkan nota berkaitan .Lebih 90% pelajar menghantar nota pada hari ini.

                    Mata pelajaranSejarah 2
                    Tarikh8/4/11(Jumaat)
                    Kelas6AK3
                    Tajuk
                    1. Perkembangan Kesatuan Tahap politik revolusioner di Indonesia.
                    Objektif
                      1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Komunis Indonesia (PKI).
                      2. Menghuraikan sebab-sebab kegagalan revolusi PKI
                      Kaedah/Aktiviti
                        1. membuat perbandingan langsung dengan tajuk sebelum ini iaitu Sarekat Islam kerana kedua-dua tajuk ini sebenarnya saling berhubung kait.
                        2. Meminta pelajar merujuk laman web berkaitan:
                        Kbkkmembandingbeza
                        Nilai/Unsur patriotisme
                        1. kerjasama
                        Konsep/Istilah
                            1. Sarekat Islam Merah
                            2. Ideologi Marxist
                            3. Volksraad
                            RefleksiP&P tidak dijalankan kerana guru terlibat sebagai AJK SKPM.Bagaimanapun, setiap pelajar telah diberi tugasan menyiapkan nota berkaitan .Lebih 90% pelajar menghantar nota pada hari ini.

                            Mata pelajaranSejarah
                            Tarikh8/4/11(Jumaat)
                            Kelas4K8
                            Tajuk
                            Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
                            • Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Mekah(Penerimaan terhadap Islam).
                            Objektif
                            1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
                            2. Membahagikan masyarakat Arab kepada dua kumpulan iaitu golongan yang menerima dan menentang Islam.
                            Kaedah/Aktiviti
                            1. Penerangan oleh guru.
                            2. mencatat nota
                            Kbkk
                            1. menyatakan pendapat.
                            Nilai/Unsur patriotisme
                            1. Tabah menghadapi dugaan
                            Konsep/Istilah
                            1. bermusyawarrah
                            2. dakwah Islamiah
                            Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 110-113
                            RefleksiP&P tidak dijalankan kerana guru terlibat sebagai AJK SKPM.Bagaimanapun, setiap pelajar telah diberi tugasan menyiapkan nota berkaitan yang akan dikutip pada hari Isnin minggu depan.


                            No comments:

                            Post a Comment