Sunday, March 27, 2011

Minggu 13 (28/3-1/4/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh28/3/11(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
  • Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara .
Objektif
  1. Menyatakan kesan-kesan pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dalam aspek kesenian dan kesusasteraan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Perbincangan.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Bahasa sanskrit
  2. monumen
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 88-94.
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dalam aspek kesenian dan kesusasteraan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh29/3/11(Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukPemberontakan Boxer, 1900
ObjektifMenganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. menghubungkait tajuk ini dengan kesan-kesan selepas Perjanjian yang termeterai dalam kedua-dua siri peperangan Candu.
  2. Merujuk laman web berkaitan Pemberontakan Boxer.
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismesedia berkorban demi menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. I Ho Chuan
  2. Boxer.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh29/3/11(Selasa)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. riba
  2. masyarakat Badwi dan Hadari
  3. Agama Hanif.
  4. kabilah.
  5. Jahiliyah.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 98-102.
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa ciri masyarakat Arab Jahiliyah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/3/11(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK3
Tajuk
  1. Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911
ObjektifMenilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching/Manchu.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini.
  2. Merujuk laman web berkaitan Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911.
KbkkMembanding beza.
Nilai/Unsur patriotismesedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilahunsur-unsur pendidikan Barat
RefleksiPelajar dapat menyatakan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh31/3/11(Khamis)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat/Pemodenan negara Jepun
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa.
  2. Menghuraikan dasar pemodenan Maharaja Mikado Meiji dalam aspek pentadbiran, perlembagaan, pendidikan, ekonomi, dan ketenteraan dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.
KbkkMembanding beza.
Nilai/Unsur patriotismesedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah
  1. Undang-undang Mengekalkan Keamanan
  2. Perjanjian Kanagawa
  3. Restorasi Meiji
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa yang membawa kepada usaha pemodenan oleh Maharaja Meiji serta membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/4/11(Jumaat)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat/Pemodenan negara Jepun
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa.
  2. Menghuraikan dasar pemodenan Maharaja Mikado Meiji dalam aspek pentadbiran, perlembagaan, pendidikan, ekonomi, dan ketenteraan dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.
KbkkMembanding beza.
Nilai/Unsur patriotismesedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah
  1. Undang-undang Mengekalkan Keamanan
  2. Perjanjian Kanagawa
  3. Restorasi Meiji
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa yang membawa kepada usaha pemodenan oleh Maharaja Meiji serta membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh1/4/11(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Telaga Zam Zam
  2. Tahun Gajah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 102-105.
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Tahun Gajah dan menamakan siapakah datuk kepada Nabi Muhammad s.a.w.

No comments:

Post a Comment