Saturday, March 19, 2011

Minggu 12 (21-26/3/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh21/3/11(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
  • Kerajaan Maritim(Kerajaan Kedah Tua)
ObjektifPada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan peranan dan ciri-ciri kerajaan Kedah Tua .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Perbincangan.
  3. Latihan: Pelajar mengisi tempat kosong.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
Berbangga dengan aset Negara.
Konsep/Istilah
  1. import,eksport dan entreport.
  2. tembikar
  3. strategik
  4. rumah api
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 81-82.
RefleksiSegelintir pelajar dapat menyatakan ciri-ciri Kerajaan Kedah tua manakala sebahagian lagi masih perlu diulang berkali-kali barulah dapat menyatakan ciri berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh22/3/11(Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukGerakan Menguatkan Diri (Yang Wu Movement)1861-1895
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. reformis
  2. Yang Wu Movement
RefleksiPelajar dapat menyatakan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah

Mata pelajaranSejarah
Tarikh22/3/11(Selasa)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
  • Konsep saling bergantung antara Kerajaan Maritim dan Kerajaan Agraria.
ObjektifPada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan sebab-sebab Kerajaan Maritim dan Kerajaan Agraria mengamalkan sikap berbaik-baik dan bekerjasama.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Latihan: Pelajar melengkapkan esei berkaitan dengan merujuk buku teks.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kesyukuran
  2. kerjasama
Konsep/Istilahsaling bergantung.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 83
RefleksiPelajar berjaya melengkapkan esei dengan merujuk buku teks.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/3/11(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukGerakan Menguatkan Diri (Yang Wu Movement)1861-1895-sambungan
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. reformis
  2. Yang Wu Movement
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya..

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/3/11(Khamis)
Kelas6AK1
TajukGerakan Islah (Reformasi 100 Hari)1898
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri
  3. Merujuk web berkaitan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/IstilahIslah
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/3/11(Jumaat)
Kelas6AK3
TajukGerakan Islah (Reformasi 100 Hari)1898
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri
  3. Merujuk web berkaitan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/IstilahIslah
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh26/3/11(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
  • Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara .
Objektif
  1. Menyatakan cara-cara kedatangan pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dan kesannya dalam aspek pentadbiran
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Perbincangan.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. kuasa mutlak
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 84-88
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dalam aspek pentadbiran

1 comment:

  1. Pn, terima kasih kerana telah menyiapkan blog rph untuk minggu ke 12.
    Setelah disemak saya dapati inanya lengkap, kemas dan menarik. Sila terjemahkan rph tersebut sebaiknya dalam proses P&P di dalam bilik darjah.
    "Usaha kita pada masa ini akan menetukan kejayaan atau kegagalan kita pada masa hadapan"

    ReplyDelete