Sunday, March 6, 2011

Minggu 10 (7-11/3/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/3/11(Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukTindak balas masyarakat Filipina terhadap Sepanyol.
ObjektifMenghuraikan sebab-sebab penentangan tahap awal terhadap Sepanyol.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Polo, Vandala dan Encomienda.
  2. Pemberontakan Tondo, Novales,Tayabas, Casi dan sebagainya.
RefleksiP&P tidak dapat dijalankan sepenuhnya kerana masih ramai pelajar yang tidak melengkapkan nota semasa semakan pada tarikh 4/3/11. Guru mengambil masa agak lama bagi mendenda pelajar berkenaan iaitu meminta mereka menyiapkan nota sambil berdiri.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/3/11(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukTindak balas masyarakat Filipina terhadap Sepanyol.
ObjektifMenghuraikan sebab-sebab penentangan tahap awal terhadap Sepanyol.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Polo, Vandala dan Encomienda.
  2. Pemberontakan Tondo, Novales,Tayabas, Casi dan sebagainya.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan tahap awal terhadap Sepanyol. Pelajar juga dapat membezakan ketiga2 konsep Sistem Polo, Vandala dan Encomienda.

Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh9/3/11(Rabu)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana : Kata banyak makna
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan pelbagai maksud bagi sesuatu perkataan.
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Da seperti dagu,dahi,datuk,dalam,dari,lada,dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membincangkan maksud yang tepat bagi setiap perkataan.
  2. Membina contoh ayat yang sesuai dengan setiap perkataan.
  3. Mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. haus
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 23
RefleksiSebahagian pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakan maksud dan membina contoh ayat bagi perkataan berkenaan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh10/3/11(Khamis)
Kelas6AK1
TajukDahagi India, 1857
Objektif
  1. Menyenaraikan sebab-sebab tercetusnya dahagi dan kesan-kesannya
  2. menyusun perkembangan peristiwa dahagi mengikut kronologi.
Kaedah/AktivitiPembentangan oleh kumpulan Hasif
Kbkkmenyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara.
Konsep/Istilah
  1. tentera sepoi
  2. dahagi
  3. dowry
  4. suttee
  5. thugee
RefleksiKebanyakan pelajar dapat menyatakan dengan jelas maksud konsep berkaitan dan sebab-sebab tercetusnya dahagi.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/3/11(Jumaat)
Kelas6AK3
TajukDahagi India, 1857
Objektif
  1. Menyenaraikan sebab-sebab tercetusnya dahagi dan kesan-kesannya
  2. menyusun perkembangan peristiwa dahagi mengikut kronologi.
Kaedah/AktivitiPembentangan oleh kumpulan Arwani.
Kbkkmenyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara.
Konsep/Istilah
  1. tentera sepoi
  2. dahagi
  3. dowry
  4. suttee
  5. thugee
RefleksiKebanyakan pelajar dapat menyatakan dengan jelas maksud konsep berkaitan dan sebab-sebab tercetusnya dahagi.

Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh11/3/11(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana : Kata banyak makna
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan pelbagai maksud bagi sesuatu perkataan.
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Di seperti diri,didik,lidi,dia,padi,mandi,dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membincangkan maksud yang tepat bagi setiap perkataan.
  2. Membina contoh ayat yang sesuai dengan setiap perkataan.
  3. Mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. jalan
  2. jatuh
  3. jelas
  4. kemas
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 23-24
RefleksiSebahagian pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakan maksud dan membina contoh ayat bagi sesetengah perkataan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk sit-in pada hari tersebut.

1 comment: