|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 1/3/11(Selasa) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
Tajuk | Kesan campurtangan Barat di Asia |
Objektif | Menghuraikan kesan campurtangan Barat terhadap pentadbiran, ekonomi dan pendidikan. |
Kaedah/Aktiviti | - kuliah
- sumbang saran
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | - kerjasama
- cinta kepada negara
|
Konsep/Istilah | - Chettiar
- Barangay
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kesan-kesan campurtangan Barat terhadap sistem pentadbiran , ekonomi dan pendidikan yang menyebabkan terbentuknya beberapa jabatan pentadbiran dan jawatan baru bercorak Barat, perkembangan ekonomi moden dan pendidikan Barat.
|
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 2/3/11(Rabu) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3
|
Tajuk | Kesan campurtangan Barat di Asia |
Objektif | Menghuraikan kesan campurtangan Barat terhadap proses migrasi dan pembentukan masyarakat majmuk. |
Kaedah/Aktiviti | - kuliah
- sumbang saran
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | - kerjasama
- cinta kepada negara
|
Konsep/Istilah | - Chettiar
- Barangay
- Luckchin
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kesan-kesan campurtangan Barat terhadap proses migrasi dan masyarakat majmuk misalnya pembentukan masyarakat Luckchin di Siam, masyarakat Indo-Belanda dan Cina-Jawa di Indonesia, kemunculan golongan Chettiar dan sebagainya.
|
|
Mata pelajaran | Pemulihan BM |
Tarikh | 2/3/11(Rabu) |
Kelas | 4K8 |
Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana : Kata banyak makna
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
Objektif | Pelajar kumpulan sederhana : - Menyatakan pelbagai maksud bagi sesuatu perkataan.
Pelajar kumpulan lemah : - Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Ce seperti cebok,cerai,cecah,ceti,cerek, cemas,cepat,cerah,cekak,dan sebagainya.
|
Kaedah/Aktiviti | - Membincangkan maksud yang tepat bagi setiap perkataan.
- Membina contoh ayat yang sesuai dengan setiap perkataan.
- Mencatat nota.
|
Kbkk | menjelaskan maksud perkataan . |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | - dingin
- faedah
|
Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 22-23
|
Refleksi | Sebahagian pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakan maksud bagi sesetengah perkataan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan. |
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/3/11(Khamis) |
Kelas | 6AK1
|
Tajuk | Perang Jawa (1825-1830)
|
Objektif | Menghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya. |
Kaedah/Aktiviti | - P&P dimulakan dengan mempamerkan link pada laman web yang mengandungi gambar2 Dipo Negoro. Guru meminta pandangan pelajar untuk menyenaraikan ciri-ciri umum/fizikal tokoh.
- kuliah dan sumbang saran
- Merujuk laman web berkenaan Perang Diponegoro.
- Menceritakan latar belakang Diponegoro yang boleh juga dilihat secara terperinci di laman web ini.
- Pembentangan menggunakan power point.
|
Kbkk | Menganalisis iaitu dengan memberikan soalan kepada pelajar-pelajar berkenaan sebab-sebab kegagalan penentangan Dipo Negoro.
|
Nilai/Unsur patriotisme | sedia berkorban mempertahankan maruah bangsa dan negara. |
Konsep/Istilah | - kontrak sewa tanah
- taktik gerila
|
Refleksi | Proses P&P yang diadakan di Makmal Komputer, berjalan dengan lancar. Pelajar menumpukan perhatian terhadap paparan pada skrin yang mengandungi link pada laman web berkenaan, gambar sebenar tokoh, gambar2 sampingan dan sebagainya.Mereka memberikan pelbagai jawapan bagi setiap soalan guru.
|
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 4/3/11(Jumaat) |
Kelas | 6AK3
|
Tajuk | Perang Jawa (1825-1830)
|
Objektif | Menghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya. |
Kaedah/Aktiviti | - P&P dimulakan dengan mempamerkan link pada laman web yang mengandungi gambar2 Dipo Negoro. Guru meminta pandangan pelajar untuk menyenaraikan ciri-ciri umum/fizikal tokoh.
- kuliah dan sumbang saran
- Merujuk laman web berkenaan Perang Diponegoro.
- Menceritakan latar belakang Diponegoro yang boleh juga dilihat secara terperinci di laman web ini.
- Pembentangan menggunakan power point.
|
Kbkk | Menganalisis iaitu dengan memberikan soalan kepada pelajar-pelajar berkenaan sebab-sebab kegagalan penentangan Dipo Negoro.
|
Nilai/Unsur patriotisme | sedia berkorban mempertahankan maruah bangsa dan negara. |
Konsep/Istilah | - kontrak sewa tanah
- taktik gerila
|
Refleksi | Proses P&P yang diadakan di Makmal Komputer, berjalan dengan lancar. Pelajar menumpukan perhatian terhadap paparan pada skrin yang mengandungi link pada laman web berkenaan, gambar sebenar tokoh, gambar2 sampingan dan sebagainya.Mereka memberikan pelbagai jawapan bagi setiap soalan guru.
|
|
Mata pelajaran | Pemulihan BM |
Tarikh | 4/3/11(Jumaat) |
Kelas | 4K8 |
Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana : Kata banyak makna
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
Objektif | Pelajar kumpulan sederhana : - Menyatakan pelbagai maksud bagi sesuatu perkataan.
Pelajar kumpulan lemah : - Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata C0 seperti comot,comel,cocok,corak,corong,corot,dan sebagainya.
|
Kaedah/Aktiviti | - Membincangkan maksud yang tepat bagi setiap perkataan.
- Membina contoh ayat yang sesuai dengan setiap perkataan.
- Mencatat nota.
|
Kbkk | menjelaskan maksud perkataan . |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | - halaman
- halus
- hampa
- hangat
|
Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 23
|
Refleksi | Sebahagian pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakan maksud bagi sesetengah perkataan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan. |
Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk sit-in pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment