Saturday, February 12, 2011

Minggu 6 (7/2/11-12/2/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/2/11(Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
Tajuk
Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif
  1. menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti
  1. menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menyelidik
  2. mencirikan
Konsep/Istilah
  1. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  2. Dasar Liberal
  3. Dasar Etika
RefleksiPelajar dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh8/2/11(Selasa)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana :Kata Hubung
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan penggunaan Kata Hubung yang tepat
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Bo seperti boleh,botol,bola,bosan,boros,botak,dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Melengkapkan ayat di papan tulis dengan Kata Hubung yang sesuai oleh pelajar.
  2. Membincangkan jawapan yang tepat.
  3. mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kata Hubung
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 6-7
RefleksiPelajar kumpulan sederhana selesai menyalin semua nota dan dapat memadankan penggunaan Kata Hubung yang sesuai, manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/2/11(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar I dan II
Objektif
  1. mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. menganalisis kesan-kesan peperangan dan isi-isi penting perjanjian berkenaan yang ternyata berat sebelah/ merugikan Myanmar.
Kaedah/AktivitiMenyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
Kbkk
  1. membanding beza
  2. menganalisis
  3. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. keberanian
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. anarki
  2. monopoli diraja
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan dan menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh10/2/11(Khamis)
Kelas6AK1
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar III
Objektif
  1. Mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. Menganalisis kesan-kesan peperangan yang menamatkan pemerintahan Dinasti Konbaung di Myanmar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
  2. membuat rangka nota bagi ketiga-tiga siri peperangan.
  3. membahagikan senarai raja yang terlibat dalam setiap peperangan yang berbeza.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/IstilahIsu kasut
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan dan menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.Pelajar juga dapat menyenaraikan raja yang berlainan bagi setiap siri peperangan yang berbeza.


Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh11/2/11(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana :Penggunaan kata yang tepat
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan penggunaan kata yang tepat
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Ca seperti cawan,catu,cari,beca,cacar,camar,catat, dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Melengkapkan ayat di papan tulis dengan perkataan yang sesuai oleh pelajar.
  2. Membincangkan jawapan yang tepat.
  3. mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Adakah dan Apakah
  2. Apa dan Siapa
  3. Boleh dan Dapat
  4. Jemput dan Undang
  5. Pedalaman dan Pendalaman
  6. Rasmi dan Resmi
  7. Belot dan Belut
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 8-11
RefleksiPelajar kumpulan sederhana selesai menyalin semua nota dan dapat memadankan penggunaan perkataan yang sesuai dengan ayat berkenaan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/2/11(Jumaat)
Kelas6AK3
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar III
Objektif
  1. Mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. Menganalisis kesan-kesan peperangan yang menamatkan pemerintahan Dinasti Konbaung di Myanmar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
  2. membuat rangka nota bagi ketiga-tiga siri peperangan.
  3. membahagikan senarai raja yang terlibat dalam setiap peperangan yang berbeza.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/IstilahIsu kasut
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan dan menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.Pelajar juga dapat menyenaraikan raja yang berlainan bagi setiap siri peperangan yang berbeza.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh12/2/11 (Sabtu ganti-jadual Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukPerluasan kuasa asing di Siam
Objektifmenganalisis ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan campur tangan British dan Perancis di Siam.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. perbincangan dan imbas kembali/mengaitkan dengan sukatan tingkatan 6 Rendah iaitu dalam tajuk berkaitan Negeri-negeri Melayu Utara.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menghubungkait.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berdikari
Konsep/Istilah
  1. hak wilayah asingan
  2. negeri naungan
  3. Peristiwa Paknam
RefleksiPelajar dapat menjelaskan ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan campur tangan British dan Perancis di Siam.

Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk sit-in pada hari tersebut.

No comments:

Post a Comment