Tarikh
| 15/2/11(Selasa) |
Catatan
| Cuti Umum sempena Maulidur Rasul
|
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 16/2/11(Rabu) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3
|
Tajuk | - Peluasan kuasa Perancis di Indochina
|
Objektif | - Mengkaji ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan peluasan kuasa Perancis di Vietnam, Laos dan Kemboja.
|
Kaedah/Aktiviti | - menerangkan tajuk dengan mengaitkannya dengan tajuk sebelum ini iaitu Peluasan kuasa Perancis di Siam
- Merujuk peta Asia Tenggara
|
Kbkk | - menghubungkait.
- menyelidik sebab dan akibat.
|
Nilai/Unsur patriotisme | - sedia berkorban mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.
|
Konsep/Istilah | - Ta Dao
- Pengilhakan
|
Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan antara tajuk ini dengan Perluasan kuasa asing di Siam. |
|
Mata pelajaran | Pemulihan BM |
Tarikh | 16/2/11(Rabu) |
Kelas | 4K8 |
Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana : Kata banyak makna
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
Objektif | Pelajar kumpulan sederhana : - Menyatakan pelbagai maksud bagi sesuatu perkataan.
Pelajar kumpulan lemah : - Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Ci seperti banci,benci,ciri,cicit,cicak,cili,inci,laici,ciut, dan sebagainya.
|
Kaedah/Aktiviti | - Membincangkan maksud yang tepat bagi setiap perkataan.
- Membina contoh ayat yang sesuai dengan setiap perkataan.
- Mencatat nota.
|
Kbkk | menjelaskan maksud perkataan . |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama. |
Konsep/Istilah | - Akal-daya fikiran,ikhtiar/usaha.
- Barang-benda,lebih kurang, apa saja
- Bermuka-muka-beberapa banyak muka surat,berpura-pura atau tidak ikhlas.
|
Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 21.
|
Refleksi | Sebahagian pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakan maksud bagi sesetengah perkataan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 17/2/11(Khamis) |
Kelas | 6AK1
|
Tajuk | Peperangan Inggeris-China / Perang Candu 1
|
Objektif | - menyusun proses peperangan
- menganalisis faktor-faktor pencetus peperangan dan kesan-kesannya terutama Perjanjian Nangking.
|
Kaedah/Aktiviti | - imbas kembali (mengaitkan tajuk ini dengan dasar tutup dan buka pintu)
- kuliah
- sumbang saran
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | - berbangga dengan khazanah negara
- mempertahankan maruah bangsa dan negara.
|
Konsep/Istilah | - co-hong
- isolasi
- chung kuo
- fan kwae
- fan len
- kow tow
|
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan sebab-sebab peperangan dalam tajuk ini dengan tajuk sebelum ini iaitu dasar tutup dan buka pintu. |
|
Mata pelajaran | Pemulihan BM |
Tarikh | 18/2/11(Jumaat) |
Kelas | 4K8 |
Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana : Kata banyak makna
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
Objektif | Pelajar kumpulan sederhana : - Menyatakan pelbagai maksud bagi sesuatu perkataan.
Pelajar kumpulan lemah : - Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Cu seperti cuka,cucu,bucu,curi,cuai,cupak,culas, dan sebagainya.
|
Kaedah/Aktiviti | - Membincangkan maksud yang tepat bagi setiap perkataan.
- Membina contoh ayat yang sesuai dengan setiap perkataan.
- Mencatat nota.
|
Kbkk | menjelaskan maksud perkataan . |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | - Bersimpang-siur
- bekas
- cerah
- cetek
- dalam
- dingin
|
Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 21-22
|
Refleksi | Sebahagian pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakan maksud bagi sesetengah perkataan, manakala pelajar lemah dapat mengeja dan menyebut sebahagian daripada perkataan berkenaan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 18/2/11(Jumaat) |
Kelas | 6AK3
|
Tajuk | Peperangan Inggeris-China / Perang Candu 1
|
Objektif | - menyusun proses peperangan
- menganalisis faktor-faktor pencetus peperangan dan kesan-kesannya terutama Perjanjian Nangking.
|
Kaedah/Aktiviti | - imbas kembali (mengaitkan tajuk ini dengan dasar tutup dan buka pintu)
- kuliah
- sumbang saran
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | - berbangga dengan khazanah negara
- mempertahankan maruah bangsa dan negara.
|
Konsep/Istilah | - co-hong
- isolasi
- chung kuo
- fan kwae
- fan len
- kow tow
|
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan sebab-sebab peperangan dalam tajuk ini dengan tajuk sebelum ini iaitu dasar tutup dan buka pintu. |
Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk sit-in pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment