Thursday, July 29, 2010

Minggu 31 (2/8/10-6/8/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/8/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan 1896
  2. Perjanjian Pangkor
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (soalan percubaan STPM Semenanjung).
  2. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Topikal@Prinsipal A STPM, Eastview 2006,m/s 286)/(Q&A, m/s 286)
  3. Selepas Perjanjian Pangkor, pihak British banyak melakukan perubahan dari sudut pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pentadbiran British di negeri-negeri Melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga 1909 (nota,m/s 37)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh2/8/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Zaman Gelap di Eropah
Objektif
  1. Menyatakan maksud dan ciri-ciri Zaman Gelap.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Zaman Gelap
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
  2. Zaman Gelap di Eropah
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh2/8/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Perjanjian Pangkor
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Selepas Perjanjian Pangkor, pihak British banyak melakukan perubahan dari sudut pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pentadbiran British di negeri-negeri Melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga 1909 (nota, m/s 37)
RefleksiPelajar membuat catatan maklumat berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh2/8/10 (Isnin)
Kelas6RK3
Tajuk
  1. Malayan Union
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab pengenalan Malayan Union dan penentangan oleh orang Melayu
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/Istilah
  1. Malayan Union
  2. Jus Soli
Sumber rujukan
  1. Malayan Union 1946
  2. prinsip jus soli
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan cara-cara penentangan oleh orang Melayu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/8/10 (Selasa)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Malayan Union
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab pengenalan Malayan Union dan penentangan oleh orang Melayu
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/Istilah
  1. Malayan Union
  2. Jus Soli
Sumber rujukan
  1. Malayan Union 1946
  2. prinsip jus soli
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan cara-cara penentangan oleh orang Melayu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh4/8/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. perubahan pentadbiran
  2. Institusi pemerintahan masyarakat tempatan
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
  2. Huraikan faktor- faktor penubuhan Negeri Melayu Bersekutu/ Persekutuan pada 1896 (Q&A STPM,Longman m/s 277)
  3. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh4/8/10 (Rabu)
Kelas6RK3
Tajuk
  1. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.
  2. Membuat perkaitan langsung antara ciri-ciri perlembagaan Malayan Union dengan PTM
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/Istilah
  1. rakyat raja melayu
  2. rakyat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/8/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah Institusi pemerintahan masyarakat tempatan
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
  2. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh5/8/10 (Khamis)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.
  2. Membuat perkaitan langsung antara ciri-ciri perlembagaan Malayan Union dengan PTM
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/Istilah
  1. rakyat raja melayu
  2. rakyat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh5/8/10 (Khamis)
Kelas6RK3
Tajuk
  1. Penubuhan parti-parti politik dan kebangkitan nasionalisme di Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penubuhan parti-parti politik seperti UMNO, MIC dan MCA.
  2. Menghuraikan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan M.Zainul
  2. Perbincangan.
  3. membuat perkaitan langsung antara penentangan terhadap Malayan Union di Tanah Melayu dengan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Negara kita, tangungjawab kita
Konsep/Istilah
  1. rapat umum
  2. Gerakan anti-penyerahan
Sumber rujukan
  1. Penubuhan parti-parti politik
  2. Senarai Parti politik Malaysia
  3. Perjuangan Rosli Dhobi
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat mengemukakan isi-isi penting dalam pembentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/8/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung tahun-tahun lepas)
  2. Huraikan faktor- faktor penubuhan Negeri Melayu Bersekutu/ Persekutuan pada 1896 (Q&A STPM,Longman m/s 277)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh6/8/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Penubuhan parti-parti politik dan kebangkitan nasionalisme di Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penubuhan parti-parti politik seperti UMNO, MIC dan MCA.
  2. Menghuraikan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Syafiqah.
  2. Perbincangan.
  3. membuat perkaitan langsung antara penentangan terhadap Malayan Union di Tanah Melayu dengan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Negara kita, tangungjawab kita
Konsep/Istilah
  1. rapat umum
  2. Gerakan anti-penyerahan
Sumber rujukan
  1. Penubuhan parti-parti politik
  2. Senarai Parti politik Malaysia
  3. Perjuangan Rosli Dhobi
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat mengemukakan isi-isi penting dalam pembentangan.

No comments:

Post a Comment