Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 12/7/10 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK4/5 |
Tajuk | Gerakan 4 Mei 1919 |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 12/7/10 (Isnin) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Desentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941) |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru. |
Mata pelajaran | Pemulihan |
Tarikh | 12/7/10 (Isnin) |
Kelas | 5K8 |
Tajuk | Sejarah :Masyarakat Jahiliyah. |
Objektif | Menyatakan ciri-ciri masyarakat Jahiliyah |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menjelaskan |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri masyarakat Jahiliyah setelah diberi penerangan dan nota. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 13/7/10 (Selasa) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Desentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941) |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 14/7/10 (Rabu) |
Kelas | 6AK4/5 |
Tajuk |
|
Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC dalam aspek latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 14/7/10 (Rabu) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme | cinta kepada negara |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 14/7/10 (Rabu) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk |
|
Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 15/7/10 (Khamis) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme | cinta kepada negara |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 15/7/10 (Khamis) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Perubahan dan perkembangan sistem ekonomi. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | menghargai khazanah alam |
Konsep/Istilah | ekonomi komersial |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 16/7/10 (Jumaat) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk |
|
Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC dan membuat perkaitan langsung dengan KMT. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 16/7/10 (Jumaat) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Perubahan dan perkembangan sistem ekonomi |
Objektif | Menganalisis faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | menghargai khazanah alam |
Konsep/Istilah | ekonomi komersial. |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu. |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH Cikgu diteliti dan disemak.
Terima kasih kerana menghantar RPH yang kemaskini dan lengkap.
Have a nice day!