Monday, July 5, 2010

Minggu 28 (12/7/10-16/7/10 )

Mata pelajaranSejarah
Tarikh12/7/10 (Isnin)
Kelas6AK1 dan 6AK4/5
TajukGerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. Menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919
  2. Menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.
Kaedah/AktivitiMengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. Zaman warlordisme
Sumber rujukan
  1. Gerakan 4 Mei 1919
RefleksiPelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh12/7/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukDesentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941)
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab dan proses pengagihan kuasa pusat
  2. Membahagikan proses desentralisasi kepada 2 tahap iaitu pada 1920-an dan 1930-an
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Ramlee di makmal komputer.
  2. Soal-jawab/sumbang saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. perkongsian kuasa untuk kestabilan negara
Konsep/Istilah
  1. Desentralisasi
Sumber rujukan
  1. Sejarah Malaysia
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh12/7/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Masyarakat Jahiliyah.
ObjektifMenyatakan ciri-ciri masyarakat Jahiliyah
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Jahiliyah
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
  2. Masyarakat Jahiliyah
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri masyarakat Jahiliyah
setelah diberi penerangan dan nota.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh13/7/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukDesentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941)
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab dan proses pengagihan kuasa pusat.
  2. Membahagikan proses desentralisasi kepada 2 tahap iaitu pada 1920-an dan 1930-an.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Idris di makmal komputer.
  2. Soal-jawab/sumbang saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. perkongsian kuasa untuk kestabilan negara
Konsep/Istilah
  1. Desentralisasi
Sumber rujukan
  1. Sejarah Malaysia
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh14/7/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
  2. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini antara satu sama lain.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Ekspedisi Utara
  2. Long March
Sumber rujukan
  1. Kuomintang (KMT)
  2. Parti Komunis China (PKC)
  3. Taiwan
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC dalam aspek latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh14/7/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukPerubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismecinta kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Negeri
  2. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Sumber rujukan
  1. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh14/7/10 (Rabu)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  2. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Ekspedisi Utara
Sumber rujukan
  1. Kuomintang (KMT)
  2. Taiwan
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh15/7/10 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukPerubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismecinta kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Negeri
  2. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Sumber rujukan
  1. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh15/7/10 (Khamis)
Kelas6RK3
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilahekonomi komersial
Sumber rujukan
  1. Sistem Ekonomi Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh16/7/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini dengan KMT.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Long March
Sumber rujukan
  1. Parti Komunis China (PKC)
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC dan membuat perkaitan langsung dengan KMT.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh16/7/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif Menganalisis faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilahekonomi komersial.
Sumber rujukan
  1. Sistem Ekonomi Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH Cikgu diteliti dan disemak.
    Terima kasih kerana menghantar RPH yang kemaskini dan lengkap.
    Have a nice day!

    ReplyDelete