Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
Kelas | 6AK4/5 |
Tajuk | Nasionalisme China dan perkembangannya.
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.Mereka juga dapat menyatakan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Nasionalisme China |
Objektif | Menganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme. |
Kaedah/Aktiviti | Mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain. |
Mata pelajaran | Pemulihan |
Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
Kelas | 5K8 |
Tajuk | Sejarah :Masyarakat Jahiliyah |
Objektif | Menyatakan maksud/konsep masyarakat Jahiliyah |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menjelaskan |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan maksud masyarakat Jahiliyah setelah diberi penerangan dan nota. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Objektif P&P tercapai. Pelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 6/7/10 (Selasa) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 7/7/10 (Rabu) |
Kelas | 6AK4/5 |
Tajuk | Pentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China. |
Objektif | Menerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik |
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 7/7/10 (Rabu) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Perkembangan nasionalisme China
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911 dan peranan Dr. Sun Yat Sen dalam pembentukan Republik China. . |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 7/7/10 (Rabu) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Sistem Residen |
Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 8/7/10 (Khamis) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Sistem Residen |
Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 8/7/10 (Khamis) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
Objektif | Menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 9/7/10 (Jumaat) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Pentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China. |
Objektif | Menerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik. |
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 9/7/10 (Jumaat) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
Objektif | Menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
No comments:
Post a Comment