Sunday, July 4, 2010

Minggu 27 (5/7/10-9/7/10 )

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/7/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukNasionalisme China dan perkembangannya.
  • Revolusi China 1911.
  • Peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Objektif
  1. Menganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
  2. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.
  2. mengaitkannya dengan soalan STPM 2003
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. cinta akan bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Sumber rujukan
  1. Revolusi China 1911.
  2. Dr.Sun Yat Sen
  3. Dinasti Manchu/Ching
RefleksiPelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.Mereka juga dapat menyatakan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/7/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukNasionalisme China
ObjektifMenganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
Kaedah/AktivitiMengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Sumber rujukan
  1. Sejarah China
RefleksiPelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh5/7/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Masyarakat Jahiliyah
ObjektifMenyatakan maksud/konsep masyarakat Jahiliyah
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Jahiliyah
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
  2. Masyarakat Jahiliyah
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud masyarakat Jahiliyah
setelah diberi penerangan dan nota.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/7/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukKesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara
Objektif
  1. menghuraikan sebab-sebab penghijrahan imigran ke Tanah Melayu.
  2. menjelaskan cara-cara kemasukan buruh Cina dan India
  3. menganalisis ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
  2. kebudayaan unik masyarakat
Sumber rujukan
  1. Masyarakat Majmuk
RefleksiObjektif P&P tercapai. Pelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/7/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukKesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara
Objektif
  1. menghuraikan sebab-sebab penghijrahan imigran ke Tanah Melayu.
  2. menjelaskan cara-cara kemasukan buruh Cina dan India
  3. menganalisis ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
  2. kebudayaan unik masyarakat
Sumber rujukan
  1. Masyarakat Majmuk
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukPentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China.
ObjektifMenerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Sumber rujukan
  1. Yuan Shih Kai
  2. sejarah republik china
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan nasionalisme China
  • Revolusi China 1911.
  • Peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Objektif
  1. Menganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
  2. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.
  2. mengaitkannya dengan soalan STPM 2003.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. cinta akan bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Sumber rujukan
  1. Revolusi China 1911.
  2. Dr.Sun Yat Sen
  3. Dinasti Manchu/Ching
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911 dan peranan Dr. Sun Yat Sen dalam pembentukan Republik China. .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukSistem Residen
ObjektifMenganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895.
Kaedah/AktivitiMembuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung.
KbkkMenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah Majlis Mesyuarat Negeri
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
RefleksiPelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/7/10 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukSistem Residen
ObjektifMenganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895.
Kaedah/AktivitiMembuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung.
KbkkMenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah Majlis Mesyuarat Negeri
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
RefleksiPelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/7/10 (Khamis)
Kelas6RK3
TajukPembentukan Persekutuan 1896
ObjektifMenganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya.
Kaedah/AktivitiMembuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama untuk kemajuan bersama.
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. DURBAR
  3. Residen Jeneral
Sumber rujukan
  1. Mesyuarat DURBAR NNMB yang pertama
  2. DURBAR
  3. Perjanjian Persekutuan 1896
  4. Sistem Residen
  5. Residen Jeneral
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/7/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China.
ObjektifMenerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Sumber rujukan
  1. Yuan Shih Kai
  2. sejarah republik china
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/7/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPembentukan Persekutuan 1896
ObjektifMenganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya.
Kaedah/AktivitiMembuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama untuk kemajuan bersama.
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. DURBAR
  3. Residen Jeneral
Sumber rujukan
  1. Mesyuarat DURBAR NNMB yang pertama
  2. DURBAR
  3. Perjanjian Persekutuan 1896
  4. Sistem Residen
  5. Residen Jeneral
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896.

No comments:

Post a Comment