Sunday, June 27, 2010

Minggu 26 (28/6/10-2/7/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/6/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukPerkembangan nasionalisme India
ObjektifMenyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan isu pemisahan Benggal, perkembangan nasionalisme orang Islam dan peranan Mahatma Gandhi.
Kaedah/AktivitiMengaitkan setiap isu ke dalam perkembangan nasionalisme.
KbkkMenghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Keberanian
  3. Sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. Akta Universiti
  2. Akta Rowlatt
  3. Pergerakan Satyagraha
  4. Pergerakan Swadeshi
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
  2. Mahatma Gandhi
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/6/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan nasionalisme India
ObjektifMenyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan isu pemisahan Benggal.
Kaedah/AktivitiMengaitkan isu perpecahan kaum dan agama ke dalam perkembangan nasionalisme.
KbkkMenghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Keberanian
Konsep/Istilah
  1. Akta Universiti
  2. Pergerakan Swadeshi
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor berkaitan.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh28/6/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Kerajaan Agraria dan Maritim .
ObjektifMenyatakan perbandingan antara dua kerajaan ini.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Agraria dan Maritim
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
  2. Kerajaan Agraria dan Maritim
RefleksiPelajar dapat menyebut semula maksud konsep berkenaan setelah diberi penerangan dan nota.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/6/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukTindakbalas masyarakat tempatan di Perak, Negeri Sembilan dan Pahang terhadap Inggeris.
ObjektifMenganalisis sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah sistem pajak berasaskan tawaran
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
  2. Perang Perak
  3. Penentangan dato bahaman
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh29/6/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukTindakbalas masyarakat tempatan di Perak, Negeri Sembilan dan Pahang terhadap Inggeris.
ObjektifMenganalisis sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah sistem pajak berasaskan tawaran
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
  2. Perang Perak
  3. Penentangan dato bahaman
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/6/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukPergerakan kemerdekaan India dan pembentukan Pakistan.
ObjektifMenganalisis proses tuntutan kemerdekaan dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan nota berkenaan rajah perkembangan peristiwa
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. taraf dominian
  2. anugerah perkauman
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
RefleksiPelajar dapat menyatakan tarikh kemerdekaan India dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/6/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukPenentangan masyarakat Kelantan dan Terengganu
Objektif
  1. menganalisis sebab-sebab masyarakat Kelantan dan Terengganu menentang Inggeris.
  2. menjelaskan tidakbalas Inggeris menangani tentangan tersebut.
Kaedah/Aktivitimembahagikan penentangan kepada beberapa tahap
Kbkk
  1. menyatakan sebab dan akibat
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. xenophobia
Sumber rujukan
  1. Tok Janggut
  2. Haji Abdul Rahman Limbong
RefleksiPelajar dapat mengaitkan setiap pembaharuan Inggeris dengan sebab-sebab penentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/6/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan nasionalisme India
ObjektifMenyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan perkembangan nasionalisme orang Islam dan peranan Mahatma Gandhi.
Kaedah/AktivitiMengaitkan setiap isu ke dalam perkembangan nasionalisme.
KbkkMenghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Keberanian
  3. Sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. Akta Rowlatt
  2. Pergerakan Satyagraha
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
  2. Mahatma Gandhi
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan perkembangan nasionalisme orang Islam dan peranan Mahatma Gandhi.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/7/10 (Khamis)
Kelas6RK3
TajukPenentangan masyarakat Sabah dan Sarawak
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penentangan rakyat Sabah terhadap SBUB dan Sarawak terhadap keluarga Brooke.
  2. Menjelaskan tidakbalas Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah menangani tentangan tersebut.
Kaedah/AktivitiMembahagikan penentangan kepada beberapa tahap.
Kbkk
  1. menyatakan sebab dan akibat
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. penentangan Rundum
  2. xenophobia
Sumber rujukan
  1. Mat Salleh
  2. Keluarga Brooke
  3. Syarikat Berpiagam Borneo Utara(SBBU)
RefleksiPelajar dapat mengaitkan setiap pembaharuan Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah dengan sebab-sebab penentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/7/10 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukPenentangan masyarakat Kelantan dan Terengganu
Objektif
  1. menganalisis sebab-sebab masyarakat Kelantan dan Terengganu menentang Inggeris.
  2. menjelaskan tidakbalas Inggeris menangani tentangan tersebut.
Kaedah/Aktivitimembahagikan penentangan kepada beberapa tahap
Kbkk
  1. menyatakan sebab dan akibat
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. xenophobia
Sumber rujukan
  1. Tok Janggut
  2. Haji Abdul Rahman imbong
RefleksiPelajar dapat mengaitkan setiap pembaharuan Inggeris dengan sebab-sebab penentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/7/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPenentangan masyarakat Sabah dan Sarawak
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penentangan rakyat Sabah terhadap SBUB dan Sarawak terhadap keluarga Brooke.
  2. Menjelaskan tidakbalas Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah menangani tentangan tersebut.
Kaedah/AktivitiMembahagikan penentangan kepada beberapa tahap.
Kbkk
  1. menyatakan sebab dan akibat
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. penentangan Rundum
  2. xenophobia
Sumber rujukan
  1. Mat Salleh
  2. Keluarga Brooke
  3. Syarikat Berpiagam Borneo Utara(SBBU)
RefleksiPelajar dapat mengaitkan setiap pembaharuan Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah dengan sebab-sebab penentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/7/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPergerakan kemerdekaan India dan pembentukan Pakistan.
ObjektifMenganalisis proses tuntutan kemerdekaan dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan nota berkenaan rajah perkembangan peristiwa
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. taraf dominian
  2. anugerah perkauman
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
RefleksiPelajar dapat menyatakan tarikh kemerdekaan India dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.

No comments:

Post a Comment