Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 21/6/10 (Isnin) |
Kelas | 6AK4/5 |
Tajuk | Revolusi Thailand 1932 dan perkembangannya hingga selepas Perang Dunia kedua.. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan dasar pro-Jepun serta nasionalisme anti-Cina oleh Perdana Menteri Pibul Songgram. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 21/6/10 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Revolusi Thailand 1932. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932. |
Mata pelajaran | Pemulihan |
Tarikh | 21/6/10(Isnin) |
Kelas | 5K8 |
Tajuk | Sejarah : Zaman Pra-sejarah (Zaman Paleolitik dan Neolitik) |
Objektif | Menyatakan perbandingan asas antara dua zaman ini. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menjelaskan |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan |
|
Refleksi | Pelajar menyalin semua maklumat ringkas yang ditulis oleh guru di papan tulis. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 21/6/10 (Isnin) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Latar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Sistem penggiliran di Perak |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 22/6/10 (Selasa) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Latar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Sistem penggiliran di Perak |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 23/6/10 (Rabu) |
Kelas | 6AK4/5 |
Tajuk | Nasionalisme India |
Objektif | Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme dan latar belakang kebangkitannya. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | cinta akan bangsa dan negara |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan faktor-faktor berkaitan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 23/6/10 (Rabu) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Perkembangan nasionalisme Thailand selepas Revolusi 1932 hingga selepas Perang Dunia kedua. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan dasar pro-Jepun dan nasionalisme anti-Cina oleh Perdana Menteri Pibul Songgram. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 23/6/10 (Rabu) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah | Perang Kelang |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab campurtangan Inggeris di negeri berkaitan dan menyebut nama Residen yang terlibat. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 24/6/10 (Khamis) |
Kelas | 6RK3 |
Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri Johor |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah | Penasihat Inggeris |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 24/6/10 (Khamis) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah | Perang Kelang |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan setiap faktor berkaitan yang menyebabkan campurtangan Inggeris. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 25/6/10 (Jumaat) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Nasionalisme India |
Objektif | Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme dan latar belakang kebangkitannya. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | cinta akan bangsa dan negara |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan faktor-faktor berkaitan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 25/6/10 (Jumaat) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri Johor |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah | Penasihat Inggeris |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914. |
RPH Minggu 25-26 dikemas kini. Penulisan RPH diapati terperinci dan sangat memuaskan. Terima kasih.
ReplyDelete