Sunday, June 20, 2010

Minggu 25 (21/6/10 - 25/6/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/6/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukRevolusi Thailand 1932 dan perkembangannya hingga selepas Perang Dunia kedua..
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan proses perkembangannya,terutama semasa pemerintahan Raja Prajadhipok.
  2. Menyusun perkembangan nasionalisme Thailand di bawah kerajaan demokrasi terutamanya semasa pemerintahan Pibul Songgram dan semasa Perang Dunia Kedua.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. nepotisme
  3. Nasionalisme anti-China
  4. Gerakan Free Thai
  5. Pihak Berikat
Sumber rujukan
  1. Sejarah Thailand
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan dasar pro-Jepun serta nasionalisme anti-Cina oleh Perdana Menteri Pibul Songgram.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/6/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukRevolusi Thailand 1932.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan proses perkembangannya,terutama semasa pemerintahan Raja Prajadhipok.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Sejarah Thailand
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh21/6/10(Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah : Zaman Pra-sejarah (Zaman Paleolitik dan Neolitik)
ObjektifMenyatakan perbandingan asas antara dua zaman ini.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Zaman Paleolitik dan Neolitik
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
  2. Zaman Pra-Sejarah
RefleksiPelajar menyalin semua maklumat ringkas yang ditulis oleh guru di papan tulis.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/6/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukLatar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab perubahan dasar Inggeris daripada tidak campurtangan kepada campurtangan
  2. Menganalisis sebab-sebab dan perkembangan campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah Sistem penggiliran di Perak
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Perjanjian Pangkor
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh22/6/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukLatar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab perubahan dasar Inggeris daripada tidak campurtangan kepada campurtangan
  2. Menganalisis sebab-sebab dan perkembangan campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah Sistem penggiliran di Perak
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Perjanjian Pangkor
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukNasionalisme India
ObjektifMenghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme dan latar belakang kebangkitannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotismecinta akan bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. Akta Piagam 1833
  2. Pengisytiharan Ratu 1858
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
RefleksiPelajar dapat menghuraikan faktor-faktor berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan nasionalisme Thailand selepas Revolusi 1932 hingga selepas Perang Dunia kedua.
Objektif
  1. Menyusun perkembangan nasionalisme Thailand di bawah kerajaan demokrasi terutamanya semasa pemerintahan Pibul Songgram dan semasa Perang Dunia Kedua.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. Nasionalisme anti-China
  2. Gerakan Free Thai
  3. Pihak Berikat
Sumber rujukan
  1. Sejarah Thailand
RefleksiPelajar dapat menjelaskan dasar pro-Jepun dan nasionalisme anti-Cina oleh Perdana Menteri Pibul Songgram.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukCampurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab dan perkembangan campurtangan Inggeris di Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang .
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah Perang Kelang
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Perang Kelang
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab campurtangan Inggeris di negeri berkaitan dan menyebut nama Residen yang terlibat.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/6/10 (Khamis)
Kelas6RK3
TajukCampurtangan Inggeris di negeri Johor
Objektif
  1. Menjelaskan sebab-sebab Johor menjadi negeri melayu terakhir yang menerima penasihat British.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah Penasihat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Johor
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/6/10 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukCampurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab dan perkembangan campurtangan Inggeris di Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang .
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah Perang Kelang
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Perang Kelang
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap faktor berkaitan yang menyebabkan campurtangan Inggeris.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/6/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukNasionalisme India
ObjektifMenghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme dan latar belakang kebangkitannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotismecinta akan bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. Akta Piagam 1833
  2. Pengisytiharan Ratu 1858
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
RefleksiPelajar dapat menghuraikan faktor-faktor berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/6/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukCampurtangan Inggeris di negeri Johor
Objektif
  1. Menjelaskan sebab-sebab Johor menjadi negeri melayu terakhir yang menerima penasihat British.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah Penasihat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Johor
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914.

1 comment:

  1. RPH Minggu 25-26 dikemas kini. Penulisan RPH diapati terperinci dan sangat memuaskan. Terima kasih.

    ReplyDelete