Monday, August 1, 2011

Minggu 31 (1/8/11-5/8/11)

Tarikh
1/8/11 (Isnin)
Catatan
Cuti Ganti

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/8/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Sistem raja feudal
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sistem raja feudal telah mengalami kemerosotan ketara akibat penguasaan Inggeris di Tanah Melayu. Bincangkan perubahan-perubahan yang berlaku antara 1800-1948.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 9)
  2. Bincangkan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme melayu sepanjang awal abad ke-20 sehingga meletus Perang Dunia ke-2. (Nota fotostat m/s 71)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/8/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem pendidikan.
Objektif
  1. Menganalisis perubahan dan perkembangan sistem pendidikan di Tanah Melayu sebelum merdeka
  2. Membahagikan jenis-jenis Sekolah yang wujud di Tanah Melayu pada zaman penjajahan Inggeris dan ciri-cirinya.
Kaedah/Aktiviti
  1. pembentangan oleh kumpulan Amirah
  2. perbincangan/ sesi soal-jawab.
Kbkkmencirikan
Nilai/Unsur patriotismekepentingan ilmu dalam kehidupan
Konsep/Istilahstatus quo
Sumber rujukan
  1. Perkembangan pendidikan sebelum merdeka di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri perbezaan antara setiap jenis sekolah berkenaan.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh3/8/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. raja mempunyai kuasa tertinggi
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Walaupun raja mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan,pengaruh mereka dikatakan kurang kuat berbanding pengaruh pembesar-pembesar di kalangan rakyat tempatan dan asing. Bincangkan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 20)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.


Mata pelajaranSejarah
Tarikh4/8/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukPerubahan dan perkembangan sistem pendidikan.
Objektif
  1. Menganalisis perubahan dan perkembangan sistem pendidikan di Tanah Melayu sebelum merdeka
  2. Membahagikan jenis-jenis Sekolah yang wujud di Tanah Melayu pada zaman penjajahan Inggeris dan ciri-cirinya.
Kaedah/Aktiviti
  1. pembentangan oleh kumpulan Camilla.
  2. perbincangan/ sesi soal-jawab.
Kbkkmencirikan
Nilai/Unsur patriotismekepentingan ilmu dalam kehidupan
Konsep/Istilahstatus quo
Sumber rujukan
  1. Perkembangan pendidikan sebelum merdeka di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri perbezaan antara setiap jenis sekolah berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/8/11 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Sistem raja feudal
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sistem raja feudal telah mengalami kemerosotan ketara akibat penguasaan Inggeris di Tanah Melayu. Bincangkan perubahan-perubahan yang berlaku antara 1800-1948.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 9)
  2. Bincangkan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme melayu sepanjang awal abad ke-20 sehingga meletus Perang Dunia ke-2. (Nota fotostat m/s 71)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/8/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. raja mempunyai kuasa tertinggi
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Walaupun raja mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan,pengaruh mereka dikatakan kurang kuat berbanding pengaruh pembesar-pembesar di kalangan rakyat tempatan dan asing. Bincangkan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 20)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/8/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukKebangkitan nasionalisme.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme
  2. Menghuraikan tahap-tahap perkembangan nasionalisme bagi kaum Melayu, Cina dan India .
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Ahmad Radzi.
  2. perbincangan dan soal-jawab.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeSemangat cinta negara
Konsep/IstilahPan-Islamisme
Sumber rujukan
  1. Nasionalisme di Tanah Melayu
RefleksiPembentangan yang diadakan berjalan lancar. Pelajar aktif melibatkan diri dalam sesi perbincangan.


Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh5/8/11 (Jumaat)
Kelas4K2
TajukTema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
  • Kepentingan Perlembagaan Malaysia (sambungan)
    • Politik
    • Sosial
    • Ekonomi
Objektif/Hasil Pembelajaran
Pengetahuan sivik
  • Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia
  • Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan
Kemahiran sivik
  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
Nilai sivik
  • Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan berdasarkan topik berlainan .Soalan berikut adalah:
  • Pada pandangan anda,apakah kesan buruk yang akan terjadi sekiranya negara kita tidak mempunyai perlembagaan.
  • Bincangkan faktor-faktor yang boleh menjejaskan perpaduan kaum di Malaysia.
  • Sebagai warganegara generasi hari ini, apakah sumbangan yang anda boleh salurkan untuk terus mengekalkan nikmat kemerdekaan yang ada sekarang?
  • Sekiranya anda menjadi rakyat Tanah Melayu di bawah penjajahan British pada tahun 1946, apakah tindakan yang akan anda lakukan untuk menentang Rancangan Malayan Union?
Sumber rujukan
  1. Buku teks m/s 111-122.
  2. Bank soalan PSK Ting 4,m/s60.
RefleksiPelajar membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk iaitu forum,membaca berita,lakonan,nyanyian dan sebagainya. Pembentangan mereka agak menarik dan ada kerjasama antara ahli kumpulan.

No comments:

Post a Comment