Monday, August 15, 2011

Minggu 33 (15/8/11-19/8/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/8/11 (Isnin)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. perkembangan nasionalisme melayu
  2. perang saudara antara kongsi gelap
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Mengapakah orang cina di Johor tidak menimbulkan kekacauan berbanding di Perak dan Selangor?(Kertas Model STPM, Federal,m/s 4 dan 44)
  2. Bincangkan isu perpaduan dan kerjasama politik dalam perjuangan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 1957.(Kertas model Federal, 2009, m/s 1 & 15)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh15/8/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
Tajuk
  1. Malayan Union
  2. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab pengenalan Malayan Union dan penentangan oleh orang Melayu.
  2. Menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.
  3. Membuat perkaitan langsung antara ciri-ciri perlembagaan Malayan Union dengan PTM
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/Istilah
  1. Malayan Union
  2. Jus Soli
  3. rakyat raja melayu
  4. rakyat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Malayan Union 1946
  2. prinsip jus soli
  3. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan cara-cara penentangan oleh orang Melayu.Mereka juga dapat menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948 serta membandingkannya dengan Malayan Union .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh16/8/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. perubahan dari segi pentadbiran
  2. kesan peristiwa luar
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan kesan peristiwa luar terhadap kebangkitan dan perkembangan nasionalisme melayu di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(Kertas model Federal, 2009, m/s 3 & 31)
  2. Selepas Perjanjian Pangkor,pihak British banyak melakukan perubahan dari segi pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pemerintahan British di negeri-negeri melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga1909 (nota fotostat)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh17/8/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
Tajuk
  1. Penubuhan parti-parti politik dan kebangkitan nasionalisme di Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penubuhan parti-parti politik seperti UMNO, MIC dan MCA.
  2. Menghuraikan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Syuhaidah.
  2. Perbincangan.
  3. membuat perkaitan langsung antara penentangan terhadap Malayan Union di Tanah Melayu dengan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Negara kita, tangungjawab kita
Konsep/Istilah
  1. rapat umum
  2. Gerakan anti-penyerahan
Sumber rujukan
  1. Penubuhan parti-parti politik
  2. Senarai Parti politik Malaysia
  3. Perjuangan Rosli Dhobi
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat mengemukakan isi-isi penting dalam pembentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh17/8/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. dasar niponisasi.
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem pendidikan di negara kita semasa pendudukan Jepun (Score in STPM, Oxford Fajar, m/s 1 dan J6)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh17/8/11 (Rabu)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948.
  2. Membuat perkaitan langsung antara ciri-ciri perlembagaan Malayan Union dengan PTM
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/Istilah
  1. rakyat raja melayu
  2. rakyat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri penting Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948 serta membandingkannya dengan Malayan Union .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/8/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. dasar niponisasi.
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem pendidikan di negara kita semasa pendudukan Jepun (Score in STPM, Oxford Fajar, m/s 1 dan J6)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh18/8/11 (Khamis)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Penubuhan parti-parti politik dan kebangkitan nasionalisme di Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penubuhan parti-parti politik seperti UMNO, MIC dan MCA.
  2. Menghuraikan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Ummu Qaniah.
  2. Perbincangan.
  3. membuat perkaitan langsung antara penentangan terhadap Malayan Union di Tanah Melayu dengan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Negara kita, tangungjawab kita
Konsep/Istilah
  1. rapat umum
  2. Gerakan anti-penyerahan
Sumber rujukan
  1. Penubuhan parti-parti politik
  2. Senarai Parti politik Malaysia
  3. Perjuangan Rosli Dhobi
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat mengemukakan isi-isi penting dalam pembentangan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/8/11 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. perubahan dari segi pentadbiran
  2. kesan peristiwa luar
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan kesan peristiwa luar terhadap kebangkitan dan perkembangan nasionalisme melayu di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(Kertas model Federal, 2009, m/s 3 & 31)
  2. Selepas Perjanjian Pangkor,pihak British banyak melakukan perubahan dari segi pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pemerintahan British di negeri-negeri melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga1909 (nota fotostat)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/8/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukParti Komunis Malaya (PKM) dan Darurat
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan perkembangan Parti Komunis Malaya(PKM) sehingga pasca Perang Dunia ke-2.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kuomintang (KMT)
  2. PKC
  3. Commintern/Komintern
Sumber rujukan

  1. Parti Komunis Malaya (PKM)
RefleksiP&P berjalan lancar dan mendapat kerjasama yang baik daripada pelajar lain. Mereka aktif bertanyakan soalan dan memberi pendapat.

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh19/8/11 (Jumaat)
Kelas4K2
TajukTema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
  • Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum: Amalan semasa Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.
Objektif/Hasil Pembelajaran
Pengetahuan sivik
  • Menerangkan amalan-amalan penganut Islam ketika menyambut perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.
Kemahiran sivik
  • Menyertai sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.
Nilai sivik
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengadakan aktiviti membuat Kad Raya secara berkumpulan iaitu 3 orang bagi setiap kumpulan.
Sumber rujukanBuku teks m/s 96-97.
RefleksiPelajar dapat menyiapkan Kad Raya mengikut Kreativiti masing-masing.

1 comment:

  1. Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph dengan kemas, lengkap dan menarik tepat pada masa yang ditetapkan.

    Kekalkan usaha murni ini.

    Sabda nabi saw” Manusia yang paling baik ialah yang panjang umurnya dan baik pekerjaannya.”

    ReplyDelete