Monday, July 25, 2011

Minggu 30 (25/7/11-29/7/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh25/7/11 (Isnin)
Kelas6AK1 dan 6AK3.
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. perubahan pentadbiran
  2. Institusi pemerintahan masyarakat tempatan
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
  2. Huraikan faktor- faktor penubuhan Negeri Melayu Bersekutu/ Persekutuan pada 1896 (Q&A STPM,Longman m/s 277)
  3. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh25/7/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismecinta kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Negeri
  2. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Sumber rujukan
  1. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh26/7/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Mencatat nota di rumah masing-masing kerana pada hari ini semua pelajar terlibat dengan sesi Ceramah Motivasi.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung tahun-tahun lepas)
  2. Pemindahan pentadbiran Negeri-negeri Selat ke Pejabat Tanah Jajahan di London adalah disebabkan kelemahan pentadbiran di India. Buktikan.(Q&A STPM, m/s 266)
  3. Mengapakah pentadbiran Negeri-negeri Selat dipindahkan ke Pejabat Tanah Jajahan di London pada 1867? (Topikal A STPM, m/s 10 dan 41).
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan dan menghantar bahan tersebut pada hari berikutnya.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh27/7/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.
  2. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan bijih timah dan getah.
  3. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga bijih timah dan getah.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilah
  1. Ekonomi komersial.
  2. Perjanjian Bijih Timah Antarabangsa.
  3. Rancangan Sekatan Stevenson
  4. Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
Sumber rujukan
  1. Sistem Ekonomi Malaysia
  2. Perjanjian Bijih Timah Antarabangsa.
  3. Perlombongan bijih timah di Tanah Melayu
  4. Bijih timah
  5. Rancangan Sekatan Stevenson
  6. Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
  7. perusahaan tanaman getah di tanah melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu serta mengaitkan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan harga bagi hasil komoditi utama tersebut.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh27/7/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Cukai(dikenali juga sebagai banci di Kelantan sebelum kedatangan British )
  2. Kiwi (orang yang mahir mengendalikan perniagaan)
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Cukai merupakan salah satu sumber pendapatan penting kepada golongan pemerintah di Tanah Melayu sebelum campurtangan Barat 1874. Bincangkan.(Soalan percubaan STPM Semenanjung)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh27/7/11 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif Menganalisis faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilahekonomi komersial.
Sumber rujukan
  1. Sistem Ekonomi Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh28/7/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi.
Objektif
  1. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan bijih timah.
  2. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga bijih timah.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/IstilahPerjanjian Bijih Timah Antarabangsa.
Sumber rujukan
  1. Perjanjian Bijih Timah Antarabangsa.
  2. Perlombongan bijih timah di Tanah Melayu
  3. Bijih timah
RefleksiPelajar dapat mengaitkan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan harga bagi hasil komoditi utama tersebut.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/7/11 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
  3. Negeri-negeri Selat
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung tahun-tahun lepas)
  2. Pemindahan pentadbiran Negeri-negeri Selat ke Pejabat Tanah Jajahan di London adalah disebabkan kelemahan pentadbiran di India. Buktikan.(Q&A STPM, m/s 266)
  3. Mengapakah pentadbiran Negeri-negeri Selat dipindahkan ke Pejabat Tanah Jajahan di London pada 1867? (Topikal A STPM, m/s 10 dan 41).
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/7/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Cukai(dikenali juga sebagai banci di Kelantan sebelum kedatangan British )
  2. Kiwi (orang yang mahir mengendalikan perniagaan)
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Cukai merupakan salah satu sumber pendapatan penting kepada golongan pemerintah di Tanah Melayu sebelum campurtangan Barat 1874. Bincangkan.(Soalan percubaan STPM Semenanjung)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh29/7/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi.
Objektif
  1. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan getah
  2. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga getah
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Sekatan Stevenson
  2. Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
Sumber rujukan
  1. Rancangan Sekatan Stevenson
  2. Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
  3. perusahaan tanaman getah di tanah melayu
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan getah serta membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga getah.

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh29/7/11 (Jumaat)
Kelas4K2
TajukTema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
  • Kepentingan Perlembagaan Malaysia
    • Politik
    • Sosial
    • Ekonomi
Objektif/Hasil Pembelajaran
Pengetahuan sivik
  • Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia
  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia
  • Menghuraikan proses penggubalan perlembagaan
Kemahiran sivik
  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara
Nilai sivik
  • Menyanjungi keluhuran Perlembagaan Malaysia
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan peta konsep/carta aliran sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia
  2. Membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan.Setiap kumpulan membincangkan topik berlainan, berdasarkan soalan yang terdapat dalam kertas undi kumpulan masing-masing.Soalan berikut adalah:
  • Pada pandangan anda,apakah kesan buruk yang akan terjadi sekiranya negara kita tidak mempunyai perlembagaan.
  • Bincangkan faktor-faktor yang boleh menjejaskan perpaduan kaum di Malaysia.
  • Sebagai warganegara generasi hari ini, apakah sumbangan yang anda boleh salurkan untuk terus mengekalkan nikmat kemerdekaan yang ada sekarang?
  • Sekiranya anda menjadi rakyat Tanah Melayu di bawah penjajahan British pada tahun 1946, apakah tindakan yang akan anda lakukan untuk menentang Rancangan Malayan Union?
Sumber rujukan
  1. Buku teks m/s 111-122.
  2. Bank soalan PSK Ting 4,m/s60.
RefleksiPelajar membuat perbincangan dalam kumpulan berkenaan aktiviti yang akan dibentangkan pada minggu depan misalnya pembentangan dalam bentuk forum,membaca berita,lakonan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment