Thursday, July 7, 2011

Minggu 29 (18/7/11-22/6/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/7/11 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. ekonomi sara diri
  2. ekonomi komersial
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri sehingga 1919 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246)
  2. Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri. Jelaskan (Kertas Model STPM,Federal Publication 2008, m/s10 dan 87)
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/7/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
TajukPembentukan Persekutuan 1896
ObjektifMenganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya.
Kaedah/AktivitiMembuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama untuk kemajuan bersama.
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. DURBAR
  3. Residen Jeneral
Sumber rujukan
  1. Mesyuarat DURBAR NNMB yang pertama
  2. DURBAR
  3. Perjanjian Persekutuan 1896
  4. Sistem Residen
  5. Residen Jeneral
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/7/11 (Isnin)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. sistem beraja
  2. sistem pembesar feudal
  3. Perjanjian Pangkor
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Huraikan sistem pembesar dan peranan pembesar di negeri-negeri melayu sebelum kedatangan Barat (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246 ).
  2. Bincangkan peranan dan kedudukan sultan selepas 1874-1909 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 248 ).
  3. Selepas Perjanjian Pangkor, pihak British banyak melakukan perubahan dari sudut pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pentadbiran British di negeri-negeri Melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga 1909 (nota,m/s 37)
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/7/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/IstilahPersekutuan 1896
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (nota soalan percubaan STPM Semenanjung tahun2 lepas).
  2. Bincangkan sumbangan sistem pengangkutan terhadap kemajuan Tanah Melayu.(Kertas Model STPM Oxford Fajar, set 4 m/s 7 dan J50)
  3. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Topikal@Prinsipal A STPM, Eastview 2006,m/s 286)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh20/7/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
TajukDesentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941)
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab dan proses pengagihan kuasa pusat
  2. Membahagikan proses desentralisasi kepada 2 tahap iaitu pada 1920-an dan 1930-an
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Azizah.
  2. Soal-jawab/sumbang saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. perkongsian kuasa untuk kestabilan negara
Konsep/Istilah
  1. Desentralisasi
Sumber rujukan
  1. Sejarah Malaysia
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/7/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. ekonomi sara diri
  2. ekonomi komersial
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri sehingga 1919 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246)
  2. Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri. Jelaskan (Kertas Model STPM,Federal Publication 2008, m/s10 dan 87)
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/7/11 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukPembentukan Persekutuan 1896
ObjektifMenganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya.
Kaedah/AktivitiMembuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama untuk kemajuan bersama.
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. DURBAR
  3. Residen Jeneral
Sumber rujukan
  1. Mesyuarat DURBAR NNMB yang pertama
  2. DURBAR
  3. Perjanjian Persekutuan 1896
  4. Sistem Residen
  5. Residen Jeneral
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/7/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Perjanjian Pangkor
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Selepas Perjanjian Pangkor, pihak British banyak melakukan perubahan dari sudut pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pentadbiran British di negeri-negeri Melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga 1909 (nota,m/s 37)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh21/7/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukDesentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941)
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab dan proses pengagihan kuasa pusat
  2. Membahagikan proses desentralisasi kepada 2 tahap iaitu pada 1920-an dan 1930-an
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Prisca.
  2. Soal-jawab/sumbang saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. perkongsian kuasa untuk kestabilan negara
Konsep/Istilah
  1. Desentralisasi
Sumber rujukan
  1. Sejarah Malaysia
RefleksiPembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/7/11 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/IstilahPersekutuan 1896
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (soalan percubaan STPM Semenanjung).
  2. Bincangkan sumbangan sistem pengangkutan terhadap kemajuan Tanah Melayu.(Kertas Model STPM Oxford Fajar, set 4 m/s 7 dan J50)
  3. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Topikal@Prinsipal A STPM, Eastview 2006,m/s 286)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh22/7/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPerubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismecinta kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Negeri
  2. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Sumber rujukan
  1. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh22/7/11 (Jumaat)
TajukKerja Kursus Pendidikan Moral
Objektif/Hasil Pembelajaran
  1. Memantau dan membantu pelajar menyiapkan kerja khusus.
  2. Pelajar menghasilkan kerja kursus mengikut kehendak soalan.
Kaedah/AktivitiPelajar membuat aktiviti berkumpulan bagi menyiapkan kerja kursus.
Sumber rujukanContoh Folio Pendidikan Moral
RefleksiSebahagian pelajar berjaya menyiapkan kerja kursus.4 kumpulan telah menyiapkan dan menghantar kerja kursus berkenaan manakala 3 kumpulan lagi telah berjaya menyiapkan lebih 80% hasil kerja.Mereka berjanji akan menghantarnya pada minggu depan.

1 comment:

  1. Tahniah! Cikgu telah berjaya menulis satu RPH yang baik, terancang dan dikemaskinikan.

    ReplyDelete