Monday, July 4, 2011

Minggu 28 (11/7/11-15/7/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh11/7/11 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukKegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
ObjektifMenjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. DIET/Parlimen
  2. Satsuma
  3. Choshu
Sumber rujukan
  1. DIET/Parlimen di Jepun
  2. Daimyo Satsuma
  3. Daimyo Choshu
  4. Daimyo Satsuma dan Choshu
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh11/7/11 (Isnin)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini dengan KMT.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Long March
Sumber rujukan
  1. Parti Komunis China (PKC)
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC dan membuat perkaitan langsung dengan KMT.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/7/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
TajukKesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara
Objektif
  1. menghuraikan sebab-sebab penghijrahan imigran ke Tanah Melayu.
  2. menjelaskan cara-cara kemasukan buruh Cina dan India
  3. menganalisis ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
  2. kebudayaan unik masyarakat
Sumber rujukan
  1. Masyarakat Majmuk
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh12/7/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukTema 4 : Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
ObjektifMenganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berbangga dengan negara sendiri
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan sosialis
  2. ekonomi kolonial, kapitalis dan sosialis
  3. pemerintahan SCAP di Jepun
Sumber rujukan
  1. Senarai Presiden Indonesia
  2. Senarai Presiden Filipina
  3. Benigno Aquino - Presiden Filipina terkini (Jun 2010)
  4. Pemerintahan SCAP di Jepun
RefleksiPelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini. Tamat silibus tingkatan 6.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/7/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
TajukSistem Residen
ObjektifMenganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895.
Kaedah/AktivitiMembuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung.
KbkkMenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah Majlis Mesyuarat Negeri
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
RefleksiPelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh13/7/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukKegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
ObjektifMenjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. DIET/Parlimen
  2. Satsuma
  3. Choshu
Sumber rujukan
  1. DIET/Parlimen di Jepun
  2. Daimyo Satsuma
  3. Daimyo Choshu
  4. Daimyo Satsuma dan Choshu
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/7/11 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukKesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara
Objektif
  1. menghuraikan sebab-sebab penghijrahan imigran ke Tanah Melayu.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
Sumber rujukan
  1. Masyarakat Majmuk
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang pembentukan masyarakat majmuk.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh14/7/11 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukTema 4 : Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
ObjektifMenganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berbangga dengan negara sendiri
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan sosialis
  2. ekonomi kolonial, kapitalis dan sosialis
  3. pemerintahan SCAP di Jepun
Sumber rujukan
  1. Senarai Presiden Indonesia
  2. Senarai Presiden Filipina
  3. Benigno Aquino - Presiden Filipina terkini (Jun 2010)
  4. Pemerintahan SCAP di Jepun
RefleksiPelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.Tamat silibus tingkatan 6.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/7/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukKesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara
Objektif
  1. menjelaskan cara-cara kemasukan buruh Cina dan India
  2. menganalisis ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. kebudayaan unik masyarakat
Sumber rujukan
  1. Masyarakat Majmuk
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/7/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. sistem beraja
  2. sistem pembesar feudal
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Huraikan sistem pembesar dan peranan pembesar di negeri-negeri melayu sebelum kedatangan Barat (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246 ).
  2. Bincangkan peranan dan kedudukan sultan selepas 1874-1909 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 248 ).
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/7/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukSistem Residen
ObjektifMenganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895.
Kaedah/AktivitiMembuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung.
KbkkMenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah Majlis Mesyuarat Negeri
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
RefleksiPelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan.

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh15/7/11 (Jumaat)
Kelas4K2
TajukTema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
  • Kepentingan amalan-amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum.
Objektif/Hasil Pembelajaran
Pengetahuan sivik
  • Menjelaskan kepentingan amalan-amalan perayaan pelbagai kaum ·
Kemahiran sivik
  • Menyertai sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
  • Melaksanakan amalan-amalan tertentu semasa sambutan perayaan mengikut kaum masing-masing
Nilai sivik
  • Menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menganjurkan sambutan perayaan sesuatu kaum di bilik darjah atau sekolah (aktiviti ini akan dilaksanakan selepas sambutan Hari Raya Puasa nanti antaranya menganyam ketupat daun kelapa dan merebus ketupat).
  2. Berbincang tentang kepentingan amalan tertentu dalam perayaan pelbagai kaum (pembentangan kumpulan.)
Sumber rujukanBuku teks m/s 92-106
RefleksiPelajar dapat menyatakan cara-cara menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum

No comments:

Post a Comment