Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 11/7/11 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Objektif | Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 11/7/11 (Isnin) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk |
|
Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC dan membuat perkaitan langsung dengan KMT. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 11/7/11 (Isnin) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 12/7/11 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
|
Objektif | Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini. Tamat silibus tingkatan 6. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 13/7/11 (Rabu) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Sistem Residen |
Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 13/7/11 (Rabu) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Objektif | Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 13/7/11 (Rabu) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang pembentukan masyarakat majmuk. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 14/7/11 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
|
Objektif | Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.Tamat silibus tingkatan 6. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 14/7/11 (Khamis) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 14/7/11 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
Refleksi | Ulangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 15/7/11 (Jumaat) |
Kelas | 6RK1 |
Tajuk | Sistem Residen |
Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
Sumber rujukan | |
Refleksi | Pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
Mata pelajaran | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
Tarikh | 15/7/11 (Jumaat) |
Kelas | 4K2 |
Tajuk | Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Objektif/Hasil Pembelajaran | Pengetahuan sivik
|
Kemahiran sivik
| |
Nilai sivik
| |
Kaedah/Aktiviti |
|
Sumber rujukan | Buku teks m/s 92-106 |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan cara-cara menghormati amalan dan sambutan perayaan pelbagai kaum |
No comments:
Post a Comment