Monday, June 27, 2011

minggu 27(4-8/7/11)

Mata pelajaranSejarah
Tarikh4/7/11 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukGerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. Menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919
  2. Menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.
Kaedah/AktivitiMengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. Zaman warlordisme
  3. Protektorat
Sumber rujukan
  1. Gerakan 4 Mei 1919
RefleksiPelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/7/11 (Isnin)
Kelas6AK3
TajukPentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China.
ObjektifMenerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Sumber rujukan
  1. Yuan Shih Kai
  2. sejarah republik china
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/7/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
Tajuk
  1. Campurtangan Inggeris di negeri Johor
  2. Tindakbalas masyarakat tempatan di Perak ,Pahang dan Negeri Sembilan terhadap Inggeris.
Objektif
  1. Menjelaskan sebab-sebab Johor menjadi negeri melayu terakhir yang menerima penasihat British.
  2. Menganalisis sebab-sebab penentangan di Perak,Pahang dan Negeri Sembilan serta langkah-langkah Inggeris menanganinya.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Penasihat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Johor
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
  5. Penentangan dato bahaman
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh5/7/11 (Selasa)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Idris.
  2. Sesi soal-jawab
  3. rumusan oleh pembentang dan guru.
  4. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  5. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Ekspedisi Utara
Sumber rujukan
  1. Kuomintang (KMT)
  2. Taiwan
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/7/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
TajukPenentangan masyarakat Kelantan , Terengganu, Sabah dan Sarawak
Objektif
  1. menganalisis sebab-sebab masyarakat Kelantan dan Terengganu menentang Inggeris.
  2. Menganalisis sebab-sebab penentangan rakyat Sabah terhadap SBUB dan Sarawak terhadap keluarga Brooke.
  3. Menjelaskan tidakbalas Inggeris di Tanah Melayu, Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah dalam usaha menangani tentangan tersebut.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah
  1. xenophobia(benci kepada kuasa asing)
  2. penentangan Rundum
Sumber rujukan
  1. Tok Janggut
  2. Haji Abdul Rahman Limbong
  3. Mat Salleh
  4. Keluarga Brooke
  5. Syarikat Berpiagam Borneo Utara(SBBU)
RefleksiPelajar dapat mengaitkan setiap pembaharuan Inggeris dengan sebab-sebab penentangan.Pelajar juga dapat mengaitkan setiap pembaharuan Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah dengan sebab-sebab penentangan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh6/7/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukGerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. Menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919
  2. Menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.
Kaedah/AktivitiMengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. Zaman warlordisme
  3. Protektorat
Sumber rujukan
  1. Gerakan 4 Mei 1919
RefleksiPelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/7/11 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukCampurtangan Inggeris di negeri Johor
Objektif
  1. Menjelaskan sebab-sebab Johor menjadi negeri melayu terakhir yang menerima penasihat British.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah Penasihat Inggeris
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Johor
  4. Campurtangan British di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh7/7/11 (Khamis)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Azmat.
  2. Sesi soal-jawab
  3. rumusan oleh pembentang dan guru.
  4. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  5. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Ekspedisi Utara
Sumber rujukan
  1. Kuomintang (KMT)
  2. Taiwan
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukTindakbalas masyarakat tempatan di Perak, Negeri Sembilan dan Pahang terhadap Inggeris.
ObjektifMenganalisis sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah sistem pajak berasaskan tawaran
Sumber rujukan
  1. Sistem Residen
  2. Perang Perak
  3. Penentangan dato bahaman
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh7/7/11 (Khamis)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini dengan KMT.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Long March
Sumber rujukan
  1. Parti Komunis China (PKC)
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC dan membuat perkaitan langsung dengan KMT.Tamat Tema 3.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/7/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPenentangan masyarakat Kelantan , Terengganu, Sabah dan Sarawak
Objektif
  1. menganalisis sebab-sebab masyarakat Kelantan dan Terengganu menentang Inggeris.
  2. Menganalisis sebab-sebab penentangan rakyat Sabah terhadap SBUB dan Sarawak terhadap keluarga Brooke.
  3. Menjelaskan tidakbalas Inggeris di Tanah Melayu, Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah dalam usaha menangani tentangan tersebut.
Kaedah/Aktivitimembahagikan penentangan kepada beberapa tahap
Kbkk
  1. menyatakan sebab dan akibat
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. xenophobia(benci kepada kuasa asing)
  2. penentangan Rundum
Sumber rujukan
  1. Tok Janggut
  2. Haji Abdul Rahman Limbong
  3. Mat Salleh
  4. Keluarga Brooke
  5. Syarikat Berpiagam Borneo Utara(SBBU)
RefleksiPelajar dapat mengaitkan setiap pembaharuan Inggeris dengan sebab-sebab penentangan.Pelajar juga dapat mengaitkan setiap pembaharuan Keluarga Brooke di Sarawak dan SBBU di Sabah dengan sebab-sebab penentangan.

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh8/7/11 (Jumaat)
TajukKerja Kursus Pendidikan Moral
Objektif/Hasil Pembelajaran
  1. Memantau dan membantu pelajar menyiapkan kerja khusus.
  2. Pelajar menghasilkan kerja kursus mengikut kehendak soalan.
Kaedah/AktivitiPelajar membuat perbincangan berkumpulan bagi menyiapkan kerja kursus.
Sumber rujukanContoh Folio Pendidikan Moral 2010
RefleksiProses P&P berjalan dengan baik dan pelajar cuba menyiapkan kerja kursus secara berperingkat.

1 comment:

  1. RPH Minggu 26-27 dibuat mengikut jadual. RPH disediakan denan baiknya.TQ.

    ReplyDelete