Monday, June 20, 2011

Minggu 25 (20/6/11-24/6/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/6/11 (Isnin)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukPerkembangan nasionalisme India (sambungan)
ObjektifMenyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan isu pemisahan Benggal, perkembangan nasionalisme orang Hindu dan Islam serta peranan Mahatma Gandhi.
Kaedah/AktivitiMengaitkan setiap isu ke dalam perkembangan nasionalisme.
KbkkMenghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Keberanian
  3. Sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. Akta Universiti
  2. Akta Rowlatt
  3. Pergerakan Satyagraha
  4. Pergerakan Swadeshi
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
  2. Mahatma Gandhi
RefleksiP&P bagi 6AK1 selesai. Bagaimanapun, P&P bagi tingkatan 6AK3 ditunda ke hari berikutnya kerana sekolah mengadakan sambutan Hari Bapa.Justeru,pelajar dibenarkan pulang awal kerana waktu persekolahan bagi pelajar sesi pagi tamat pada jam 11.25 pagi.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/6/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
TajukTema 2: Transformasi masyarakat
  • Perluasan kuasa British di Negeri-negeri naungan Siam(sambungan).
Objektif
  1. Menyusun langkah-langkah penguasaan British di Negeri-negeri Melayu Utara daripada Siam mulai 1897-1909 .
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. merujuk rajah minda dan peta Asia Tenggara
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. Negeri Melayu Utara
  2. Pengisytiharan Inggeris- Siam
  3. Perjanjian Bangkok 1909.
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Perjanjian Inggeris-Siam 1909
RefleksiP&P selesai bagi bab 2.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/6/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukPergerakan kemerdekaan India dan pembentukan Pakistan.
ObjektifMenganalisis proses tuntutan kemerdekaan dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan nota berkenaan rajah perkembangan peristiwa
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. taraf dominian
  2. anugerah perkauman
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
RefleksiPelajar dapat menyatakan tarikh kemerdekaan India dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.

Tarikh22/6/11(Rabu)
CatatanHari Permuafakatan Ibu bapa-Guru dan Ceramah Motivasi

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/11 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukPerkembangan nasionalisme India (sambungan)
ObjektifMenyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan isu pemisahan Benggal, perkembangan nasionalisme orang Hindu dan Islam serta peranan Mahatma Gandhi.
Kaedah/AktivitiMengaitkan setiap isu ke dalam perkembangan nasionalisme.
KbkkMenghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Keberanian
  3. Sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. Akta Universiti
  2. Akta Rowlatt
  3. Pergerakan Satyagraha
  4. Pergerakan Swadeshi
Sumber rujukan
  1. Sejarah India
  2. Mahatma Gandhi
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan nasionalisme dan peranan Mahatma Gandhi.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukTema 2: Transformasi masyarakat
  • Perluasan kuasa British di Negeri-negeri naungan Siam(sambungan).
Objektif
  1. Menyusun langkah-langkah penguasaan British di Negeri-negeri Melayu Utara daripada Siam mulai 1897-1909 .
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. merujuk rajah minda dan peta Asia Tenggara
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membuat urutan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. Negeri Melayu Utara
  2. Pengisytiharan Inggeris- Siam
  3. Perjanjian Bangkok 1909.
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Perjanjian Inggeris-Siam 1909
RefleksiP&P selesai bagi bab 2.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukNasionalisme China
ObjektifMenganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
Kaedah/AktivitiMengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Sumber rujukan
  1. Sejarah China
RefleksiPelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/6/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukLatar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab perubahan dasar Inggeris daripada tidak campurtangan kepada campurtangan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. ketekunan asas kejayaan.
Konsep/Istilah
  1. Anarki.
Sumber rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab perubahan dasar Inggeris daripada tidak campurtangan kepada campurtangan.

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh24/6/11 (Jumaat)
Kelas4K2
TajukTema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
  • Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama.
Objektif/Hasil PembelajaranPengetahuan sivik
  1. Menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama
  2. Menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia
Kemahiran sivik
  1. Mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan
Nilai sivik
  1. Menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan nilai-nilai murni dengan ajaran agama
  2. Membincangkan contoh perbuatan dan kata-kata hikmat yang bersesuaian dengan amalan agama.
Sumber rujukanBuku teks m/s 79- 89
RefleksiPelajar dapat menyatakan contoh nilai dan amalan murni dalam pelbagai agama.

No comments:

Post a Comment