Monday, January 24, 2011

Minggu 4 (24/1/11-28/1/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/1/11(Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukSistem ekonomi di Asia
Objektifmenganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh26/1/11(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.

Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh26/1/11(Rabu)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana :Penjodoh Bilangan
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan penggunaan Penjodoh Bilangan yang tepat
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Bu seperti bubu,buku,buta,buah,buluh,busuk,bulat,buai,bulat,bujang,bumi dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbangsaran
  2. mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Penjodoh Bilangan
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 4
RefleksiPelajar sederhana selesai menyalin semua nota dan menjawab soalan yang disediakan dengan tepat, manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh27/1/11(Khamis)
Kelas6AK1
TajukMula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing.


Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh28/1/11(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana :Kata Sendi
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan penggunaan Kata Sendi yang tepat
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Be seperti belon,berat,beban,belut,betul,besar,beta,betis,beli dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Melengkapkan ayat di papan tulis dengan Kata Sendi yang sesuai oleh pelajar.
  2. Membincangkan jawapan yang tepat.
  3. mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kata Sendi
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 4-5
RefleksiPelajar kumpulan sederhana selesai menyalin semua nota dan dapat memadankan penggunaan Kata Sendi yang sesuai, manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/1/11(Jumaat)
Kelas6AK3
TajukMula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing.
Catatan:
  1. Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.

No comments:

Post a Comment