Monday, January 17, 2011

Minggu 3 (17/1/11-22/1/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/1/11(Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukSistem Agama dan kepercayaan.
ObjektifMenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. animisme
  2. Nirvana
  3. Hinayana
  4. Mahayana
  5. Hukum karma
  6. takama no hara
  7. yomi no kuni
  8. tokoyo no kuni
  9. Kami
  10. Matsuri
  11. Syuhen
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/1/11(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukSistem Agama dan kepercayaan (sambungan).
Objektifmenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. takama no hara (syurga)
  2. yomi no kuni (neraka)
  3. tokoyo no kuni (dunia)
  4. Kami (jiwa dan semangat)
  5. Matsuri (upacara perarakan dalam ajaran Shinto)
  6. Syuhen (perantaraan dlm komunikasi dengan orang mati)
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh19/1/11(Rabu)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana :Kata Ganti Diri
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan penggunaan Kata Ganti Diri yang tepat untuk beliau, dia, dan ia.
  2. Menyatakan contoh ayat yang sesuai dengan Kata Ganti Diri berkenaan.
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Ba misalnya batu, bata, baru, baju, badan, bagus, badak,bakul,bara,basah,balas dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbangsaran
  2. mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kata Ganti Diri
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 1
RefleksiPelajar sederhana selesai menyalin semua nota manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/1/11 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukSistem ekonomi di Asia
ObjektifMenjelaskan sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian sebelum penjajahan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. Zamindar
  2. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis dan ciri-ciri aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/1/11 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukSistem ekonomi di Asia
ObjektifMenjelaskan sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian sebelum penjajahan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. Zamindar
  2. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis dan ciri-ciri aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat.

Mata pelajaranPemulihan BM
Tarikh14/1/11 (Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
  1. Pelajar kumpulan sederhana :Kata Ganti Diri dan Kata Bilangan
  2. Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
ObjektifPelajar kumpulan sederhana :
  1. Menyatakan penggunaan Kata Ganti Diri yang tepat untuk mereka, kita dan kami.
  2. Menyatakan penggunaan Kata Bilangan yang tepat untuk Berbagai-bagai, Sesetengah, Setiap dan Para.
  3. Menyatakan contoh ayat yang sesuai dengan Kata Ganti Diri berkenaan.
Pelajar kumpulan lemah :
  1. Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Bi seperti biru, bilik, bisa, biji, bibir,bisul, lobi,bising,bilas dan sebagainya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbangsaran
  2. mencatat nota.
Kbkkmenjelaskan maksud perkataan .
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kata Ganti Diri
Sumber rujukan
  1. Kamus Dewan.
  2. Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 2-3
RefleksiPelajar sederhana selesai menyalin semua nota manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan.

Tarikh22/1/11 (Sabtu Ganti-jadual Isnin)

Catatan
Tiada P&P bagi hari ini kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas 5MPV untuk sit-in pada masa pertama.

Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk sit-in pada hari tersebut.

No comments:

Post a Comment