|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 11/1/11(Selasa) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3
|
Tajuk | Hukum adat di Asia Tenggara, Selatan dan Timur |
Objektif | mengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia. |
Kaedah/Aktiviti | - meminta pandangan pelajar berkenaan adat-adat masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
- penerangan
- sumbang saran
|
Kbkk | - memberi pendapat
- mengenalpasti
- menghubungkait
|
Nilai/Unsur patriotisme | - keadilan
- patuh kepada adat.
- kerjasama
|
Konsep/Istilah | - amalan kow-tow
- feng-shui
- adat suttee dan thugee
|
Refleksi | Pelajar memberi pelbagai contoh berkenaan hukum adat yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia. |
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 12/1/11(Rabu) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
Tajuk | Peraturan dan undang-undang di Asia Tenggara, Selatan dan Timur |
Objektif | mengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam peraturan dan undang-undang di Asia. |
Kaedah/Aktiviti | - meminta pandangan pelajar berkenaan peraturan dan undang-undang masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui.
- penerangan
- sumbang saran
|
Kbkk | - memberi pendapat
- mengenalpasti
- menghubungkait
|
Nilai/Unsur patriotisme | - keadilan
- patuh kepada adat.
- kerjasama
|
Konsep/Istilah | - Kanun Marang
- Undang-undang 3 Tera
- Social Rites
- Undang-undang sivil
|
Refleksi | Pelajar memberi pelbagai contoh berkenaan peraturan dan undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam peraturan dan undang-undang di Asia. |
|
Mata pelajaran | Pemulihan BM
|
Tarikh | 12/1/11(Rabu) |
Kelas | 4K8 |
Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana :Perkataan banyak makna.
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
Objektif | Pelajar kumpulan sederhana :- Menyatakan beberapa maksud berlainan bagi perkataan alamat.
- Membina ayat berlainan maksud daripada perkataan berkenaan.
Pelajar kumpulan lemah :
- Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata daripada perkatan Ti seperti roti, tikus, mati, hati, tidur dan pati .
|
Kaedah/Aktiviti | - Kuliah dan sumbangsaran
- mencatat nota.
|
Kbkk | menjelaskan maksud perkataan .
|
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | - Alamat
- tanda
- keterangan nama tempat,jalan, nombor rumah,poskod dan menunjukkan tempat tinggal seseorang.
|
Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Kata banyak makna-portal Bahasa Melayu
|
Refleksi | Segelintir pelajar kumpulan sederhana dapat menyatakankan makna bagi perkataan berkenaan. Manakala bagi pelajar kumpulan lemah, masih belum mahir mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata. |
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 13/1/11 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Sistem Feudal |
Objektif | - mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
- menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
|
Kaedah/Aktiviti | - penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
- sumbang saran
|
Kbkk | membuat penilaian |
Nilai/Unsur patriotisme | - hormat dan taat kepada pemimpin.
- setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
|
Konsep/Istilah | - birokrasi
- mobiliti sosial
- Shogun
- Daimyo
- Samurai
- Mahalica
- Timagua
- Aliping Sanguguili
|
Refleksi | Pelajar dapat menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal dan mengaitkannya dengan tajuk sistem beraja dan sistem pembesar.
|
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 14/1/11 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Sistem Feudal |
Objektif | - mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
- menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
|
Kaedah/Aktiviti | - penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
- sumbang saran
|
Kbkk | membuat penilaian |
Nilai/Unsur patriotisme | - hormat dan taat kepada pemimpin.
- setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
|
Konsep/Istilah | - birokrasi
- mobiliti sosial
- Shogun
- Daimyo
- Samurai
- Mahalica
- Timagua
- Aliping Sanguguili
|
Refleksi | Pelajar dapat menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal dan mengaitkannya dengan tajuk sistem beraja dan sistem pembesar.
|
|
Mata pelajaran | Pemulihan BM
|
Tarikh | 14/1/11 (Jumaat) |
Kelas | 4K8 |
Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana :Perkataan banyak makna(sambungan).
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
Objektif | Pelajar kumpulan sederhana : - Membina ayat berlainan maksud bagi perkataan alamat.
Pelajar kumpulan lemah : - Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata daripada perkataan Ti seperti peti, titi, tiru, jati, ganti dan tikar.
|
Kaedah/Aktiviti | - Kuliah dan sumbangsaran
- mencatat nota.
|
Kbkk | menjelaskan maksud perkataan .
|
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | - Alamat
- tanda
- keterangan nama tempat,jalan, nombor rumah,poskod dan menunjukkan tempat tinggal seseorang.
|
Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Kata banyak makna-portal Bahasa Melayu
|
Refleksi | Segelintir pelajar kumpulan sederhana dapat membina ayat berlainan maksud bagi perkataan berkenaan. Manakala bagi pelajar kumpulan lemah, masih belum mahir mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata.
|
Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk
sit-in pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment