Tuesday, August 17, 2010

Minggu 35 (30/8/10-3/9/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/8/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. sistem pendidikan melayu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem pendidikan melayu di Tanah Melayu pada tahun 1930-an (Oxford Fajar, m/s 11 dan 73)
  2. Jelaskan sistem pendidikan kebangsaan dari tahun 1957-1961(Score in STPM, m/s 5 dan 45)
  3. Jelaskan usaha UMNO dalam memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu sebelum merdeka (Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 1 dan J4)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh30/8/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Revolusi Pertanian
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor perkembangan bidang pertanian.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Revolusi
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
  2. Revolusi Pertanian
RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan bidang pertanian.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/8/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. sistem pendidikan melayu
  2. sistem pendidikan kebangsaan
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem pendidikan melayu di Tanah Melayu pada tahun 1930-an (Oxford Fajar, m/s 11 dan 73)
  2. Jelaskan sistem pendidikan kebangsaan dari tahun 1957-1961(Score in STPM, m/s 5 dan 45)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/8/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukSistem pemerintahan Malaysia (Kuasa pemerintahan)
Objektif
  1. Menganalisis tugas-tugas badan perundangan, badan eksekutif dan badan kehakiman dalam sistem demokrasi berparlimen.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Yusuf.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
  2. kesetiaan kepada raja dan negara
Konsep/Istilah
  1. Badan eksekutif
  2. Badan kehakiman
  3. Badan perundangan
  4. Parlimen.
Sumber rujukan
  1. Sistem pemerintahan Malaysia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Parlimen.
  4. Badan eksekutif
  5. Badan kehakiman
  6. Badan perundangan
RefleksiPelajar dapat menyatakan konsep berkenaan kerana konsep yang sama turut dipelajari dalam subjek Pengajian Am. Pembentangan berjalan lancar.

Tarikh
31 Ogos 2010
Catatan
Cuti Umum sempena sambutan Ulang tahun kemerdekaan kali ke-53.
Tema: Satu Malaysia Menjana Transformasi

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/9/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan
  2. jenis-jenis hamba
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Masyarakat Melayu sebelum kedatangan British bukanlah masyarakat pertanian semata-mata. Bincangkan.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J13)
  2. Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak pada 1946 dan faktor-faktor kegagalan gerakan tersebut.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J16)
  3. Jelaskan ciri-ciri penting perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957 (Nota fotostat m/s 104)
  4. Bincangkan jenis-jenis hamba dan kesan pemerintahan British terhadap sistem perhambaan di Tanah Melayu.(Q&A, Longman, m/s 261)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/9/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Pembangunan ekonomi fasa 1
Objektif
  1. Menganalisis matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan.
  2. Menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya dalam menjayakan rancangan pembangunan ekonomi berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Juliana.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme kemajuan ekonomi menjamin kemakmuran negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya dan Rancangan Malaysia
  2. Buku Merah
Sumber rujukan
  1. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  2. Nota lengkap rancangan ekonomi fasa 1 dan 2.
  3. Rancangan Malaya 1-Rancangan Malaysia ke-9
  4. Maklumat berkaitan dari Jabatan Perdana Menteri
  5. FELDA
  6. MARA
  7. FAMA
RefleksiPelajar dapat menyatakan matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan serta menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/9/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/IstilahUMNO
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Jelaskan usaha UMNO dalam memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu sebelum merdeka (Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 1 dan J4)
  2. Masyarakat Melayu sebelum kedatangan British bukanlah masyarakat pertanian semata-mata. Bincangkan.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J13)
  3. Jelaskan ciri-ciri penting perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957 (Nota fotostat m/s 104)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/9/10 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Pembangunan ekonomi fasa 1
Objektif
  1. Menganalisis matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan.
  2. Menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya dalam menjayakan rancangan pembangunan ekonomi berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Sheril Nadia.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme kemajuan ekonomi menjamin kemakmuran negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya dan Rancangan Malaysia
  2. Buku Merah
Sumber rujukan
  1. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  2. Nota lengkap rancangan ekonomi fasa 1 dan 2.
  3. Rancangan Malaya 1-Rancangan Malaysia ke-9
  4. Maklumat berkaitan dari Jabatan Perdana Menteri
  5. FELDA
  6. MARA
  7. FAMA
RefleksiPelajar dapat menyatakan matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan serta menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya .


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/9/10 (Khamis)
Kelas6RK3
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Pembangunan ekonomi fasa 2
Objektif
  1. Menganalisis matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan.
  2. Menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya dalam menjayakan rancangan pembangunan ekonomi berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme kemajuan ekonomi menjamin kemakmuran negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya dan Rancangan Malaysia
  2. Rukun Negara
Sumber rujukan
  1. Dasar Ekonomi Baru(DEB)
  2. Rukun Negara
  3. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  4. Nota lengkap rancangan ekonomi fasa 1 dan 2.
  5. Rancangan Malaya 1-Rancangan Malaysia ke-9
  6. Maklumat berkaitan dari Jabatan Perdana Menteri
RefleksiPelajar dapat menyatakan matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan serta menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya .


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh3/9/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan
  2. jenis-jenis hamba
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak pada 1946 dan faktor-faktor kegagalan gerakan tersebut.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J16)
  2. Bincangkan jenis-jenis hamba dan kesan pemerintahan British terhadap sistem perhambaan di Tanah Melayu.(Q&A, Longman, m/s 261)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh3/9/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Pembangunan ekonomi fasa 2
Objektif
  1. Menganalisis matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan.
  2. Menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya dalam menjayakan rancangan pembangunan ekonomi berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme kemajuan ekonomi menjamin kemakmuran negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya dan Rancangan Malaysia
  2. Rukun Negara
Sumber rujukan
  1. Dasar Ekonomi Baru(DEB)
  2. Rukun Negara
  3. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  4. Nota lengkap rancangan ekonomi fasa 1 dan 2.
  5. Rancangan Malaya 1-Rancangan Malaysia ke-9
  6. Maklumat berkaitan dari Jabatan Perdana Menteri
RefleksiPelajar dapat menyatakan matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan serta menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya .

1 comment:

  1. Your RPH is clear, precise, comprehensible and up-to-date. By the way, your blog is great. - GK TV.

    ReplyDelete