Monday, August 2, 2010

Minggu 33 (16/8/10-20/8/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh16/8/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Sistem raja feudal
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sistem raja feudal telah mengalami kemerosotan ketara akibat penguasaan Inggeris di Tanah Melayu. Bincangkan perubahan-perubahan yang berlaku antara 1800-1948.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 9)
  2. Bincangkan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme melayu sepanjang awal abad ke-20 sehingga meletus Perang Dunia ke-2. (Nota fotostat m/s 71)
  3. Walaupun raja mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan,pengaruh mereka dikatakan kurang kuat berbanding pengaruh pembesar-pembesar di kalangan rakyat tempatan dan asing. Bincangkan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 20)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh16/8/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Penjelajahan dan penerokaan.
Objektif
  1. Menyatakan tujuan dan faktor-faktor yang mendorong penjelajahan dan penerokaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Penjelajahan
  2. penerokaan.
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh16/8/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah Pengaruh raja dan pembesar
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Walaupun raja mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan,pengaruh mereka dikatakan kurang kuat berbanding pengaruh pembesar-pembesar di kalangan rakyat tempatan dan asing. Bincangkan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 20)
  2. Bincangkan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme melayu sepanjang awal abad ke-20 sehingga meletus Perang Dunia ke-2. (Nota fotostat m/s 71)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh16/8/10 (Isnin)
Kelas6RK1
TajukParti Komunis Malaya (PKM) dan Darurat
Objektif
  1. Menyatakan langkah-langkah kerajaan menangani Darurat di seluruh Tanah Melayu .
  2. Menyenaraikan kesan-kesan Darurat dari sudut ekonomi, politik dan sosial.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Darurat
  2. Perang psikologi
  3. kawasan hitam dan putih
Sumber rujukan
  1. Langkah-langkah menangani Darurat di Tanah Melayu
  2. Parti Komunis Malaya (PKM)
RefleksiP&P berjalan lancar. Pelajar dapat menyatakan maksud bagi setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh17/8/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957

Objektif Menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. kepentingan perpaduan
  3. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/IstilahSistem Ahli
Sumber rujukan
  1. Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/8/10 (Rabu)
Kelas6AK4
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. desentralisasi
  2. nasionalisme
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sebelum penjajahan Inggeris di Tanah Melayu, telah wujud suatu ketamadunan yang tinggi dalam sistem pemerintahan kerajaan asal. Jelaskan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001, m/s 26)
  2. Masyarakat melayu tradisional sememangnya kaya dengan unsur-unsur kesenian dan permainan rakyat. Bincangkan.(Kertas model STPM, Oxford Fajar 2006, m/s J1, Set 1)
  3. Sejauhmanakah isu desentralisasi menimbulkan semangat nasionalisme dalam kalangan orang melayu pada awal abad ke-20 ? (Kertas Model STPM, Federal,m/s 8 dan 72).
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/8/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957

Objektif Menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. kepentingan perpaduan
  3. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/IstilahSistem Ahli
Sumber rujukan
  1. Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/8/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilahunsur-unsur kesenian dan permainan rakyat
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sebelum penjajahan Inggeris di Tanah Melayu, telah wujud suatu ketamadunan yang tinggi dalam sistem pemerintahan kerajaan asal. Jelaskan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001, m/s 26)
  2. Masyarakat melayu tradisional sememangnya kaya dengan unsur-unsur kesenian dan permainan rakyat. Bincangkan.(Kertas model STPM, Oxford Fajar 2006, m/s J1, Set 1)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/8/10 (Khamis)
Kelas6RK1 dan 6RK3
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957

Objektif Menjelaskan perkara-perkara utama yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) merdeka,1957
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kepentingan perpaduan
  2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/Istilah
  1. Prinsip demokrasi
  2. Majlis Raja-raja
  3. Dewan Negara
  4. Dewan Rakyat.
Sumber rujukan
  1. Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
  2. Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM)
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri penting yang terdapat dalam Perlembagaan negara misalnya kedudukan Bahasa Melayu dan Agama Islam.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/8/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. desentralisasi
  2. nasionalisme
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah isu desentralisasi menimbulkan semangat nasionalisme dalam kalangan orang melayu pada awal abad ke-20 ? (Kertas Model STPM, Federal,m/s 8 dan 72).
  2. Mengapakah orang cina di Johor tidak menimbulkan kekacauan berbanding di Perak dan Selangor?(Kertas Model STPM, Federal,m/s 4 dan 44)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/8/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPembentukan Malaysia 1963

Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Zahid Hamidi
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kepentingan hidup berjiran
  3. Muafakat membawa berkat
Konsep/Istilah
  1. Konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
Sumber rujukan
  1. Pembentukan Malaysia 1963
  2. Konfrontasi Indonesia-Malaysia
  3. Isu penubuhan Malaysia(Scribd.com)
  4. A.M.Azahari (Parti Rakyat Brunei)
  5. Reaksi Singapura terhadap Gagasan Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran seperti Indonesia, Filipina, dan Brunei .

No comments:

Post a Comment