Thursday, August 12, 2010

Minggu 34 (23/8/10-27/8/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/8/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. kesan peristiwa luar
  2. perkembangan nasionalisme melayu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Mengapakah orang cina di Johor tidak menimbulkan kekacauan berbanding di Perak dan Selangor?(Kertas Model STPM, Federal,m/s 4 dan 44)
  2. Bincangkan isu perpaduan dan kerjasama politik dalam perjuangan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 1957.(Kertas model Federal, 2009, m/s 1 & 15)
  3. Bincangkan kesan peristiwa luar terhadap kebangkitan dan perkembangan nasionalisme melayu di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(Kertas model Federal, 2009, m/s 3 & 31)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranPemulihan
Tarikh23/8/10 (Isnin)
Kelas5K8
TajukSejarah :Penjelajahan dan penerokaan.
Objektif
  1. Menyatakan kesan-kesan akibat penjelajahan dan penerokaan.
  2. Menyenaraikan kawasan dan benua yang menjadi sasaran penjelajahan dan penerokaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
  3. menyalin nota .
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Penjelajahan
  2. penerokaan.
Sumber rujukan
  1. Buku teks Sejarah tingkatan 4
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan kawasan dan benua yang menjadi sasaran penjelajahan dan penerokaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/8/10 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. kesan peristiwa luar
  2. perkembangan nasionalisme melayu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan isu perpaduan dan kerjasama politik dalam perjuangan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 1957.(Kertas model Federal, 2009, m/s 1 & 15)
  2. Bincangkan kesan peristiwa luar terhadap kebangkitan dan perkembangan nasionalisme melayu di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(Kertas model Federal, 2009, m/s 3 & 31)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/8/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukPembentukan Malaysia 1963

Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Salhbatini
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kepentingan hidup berjiran
  3. Muafakat membawa berkat
Konsep/Istilah
  1. Konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
Sumber rujukan
  1. Pembentukan Malaysia 1963
  2. Konfrontasi Indonesia-Malaysia
  3. Isu penubuhan Malaysia(Scribd.com)
  4. A.M.Azahari (Parti Rakyat Brunei)
  5. Reaksi Singapura terhadap Gagasan Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran seperti Indonesia, Filipina, dan Brunei .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/8/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukLangkah-langkah ke arah Pembentukan Malaysia 1963
Objektif
  1. Menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia
  2. Menyatakan sebab-sebab pemisahan Singapura dari Malaysia.
Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang saran
    Kbkkmenganalisis
    Nilai/Unsur patriotisme
      1. kerjasama
      2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh pembentukan Malaysia.
      Konsep/Istilah
      1. Suruhanjaya Cobbold
      Sumber rujukan
      1. Pembentukan Malaysia 1963
      2. Isu penubuhan Malaysia(Scribd.com)
      3. Pemisahan Singapura dari Malaysia
      RefleksiPelajar dapat menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia dan menyatakan sebab-sebab pemisahan Singapura dari Malaysia pada 9 Ogos 1965.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh25/8/10 (Rabu)
      Kelas6AK1
      TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
      ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
      Kaedah/Aktiviti
      1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
      2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
      3. Perbincangan contoh jawapan
      4. Mencatat nota
      Kbkkmenganalisis
      Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
      Konsep/Istilahperubahan dari segi pentadbiran
      Sumber rujukan/
      Fokus soalan
      1. Selepas Perjanjian Pangkor,pihak British banyak melakukan perubahan dari segi pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pemerintahan British di negeri-negeri melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga1909 (nota fotostat)
      2. Bincangkan sistem pendidikan di negara kita semasa pendudukan Jepun (Score in STPM, Oxford Fajar, m/s 1 dan J6)
      RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh25/8/10 (Rabu)
      Kelas6RK3
      TajukLangkah-langkah ke arah Pembentukan Malaysia 1963
      Objektif
      1. Menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia
      2. Menyatakan sebab-sebab pemisahan Singapura dari Malaysia.
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang saran
      Kbkkmenganalisis
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. kerjasama
      2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh pembentukan Malaysia.
      Konsep/Istilah
      1. Suruhanjaya Cobbold
      Sumber rujukan
      1. Pembentukan Malaysia 1963
      2. Isu penubuhan Malaysia(Scribd.com)
      3. Pemisahan Singapura dari Malaysia
      RefleksiPelajar dapat menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia dan menyatakan sebab-sebab pemisahan Singapura dari Malaysia pada 9 Ogos 1965.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh25/8/10 (Rabu)
      Kelas6AK4/5
      TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
      ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
      Kaedah/Aktiviti
      1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
      2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
      3. Perbincangan contoh jawapan
      4. Mencatat nota
      Kbkkmenganalisis
      Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
      Konsep/Istilah
      1. proses kemerdekaan
      2. perang saudara antara kongsi gelap
      3. perubahan dari segi pentadbiran
      Sumber rujukan/
      Fokus soalan
      1. Selepas Perjanjian Pangkor,pihak British banyak melakukan perubahan dari segi pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pemerintahan British di negeri-negeri melayu mulai campur tangan pada 1874 hingga1909 (nota fotostat)
      2. Bincangkan sistem pendidikan di negara kita semasa pendudukan Jepun (Score in STPM, Oxford Fajar, m/s 1 dan J6)
      3. Jelaskan senario perang saudara antara kongsi gelap Cina di Perak antara tahun 1861-1862(Score in STPM Oxford Fajar,m/s1 dan J1)
      4. Bincangkan proses kemerdekaan Tanah Melayu antara 1946-1957 (soalan percubaan STPM Perak 2005)/(soalan percubaan STPM Pahang 2008)/(soalan percubaan STPM Kedah 2007)
      RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh26/8/10 (Khamis)
      Kelas6RK1 dan 6RK3
      TajukSistem pemerintahan Malaysia
      Objektif
      1. Menganalisis konsep dan ciri-ciri pemerintahan Malaysia berdasarkan sistem demokrasi berparlimen.
      2. Menjelaskan peranan dan bidang kuasa Yang Di Pertuan Agung
      Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      2. mencirikan
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. Kerjasama
      2. kesetiaan kepada raja dan negara
      Konsep/Istilah
      1. Raja berperlembagaan
      2. Dewan Rakyat
      3. Dewan Negara
      4. Demos
      5. Kratos
      Sumber rujukan
      1. Sistem pemerintahan Malaysia
      2. Sejarah Malaysia
      RefleksiPelajar dapat menyatakan konsep berkenaan.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh27/8/10 (Jumaat)
      Kelas6RK1
      TajukSistem pemerintahan Malaysia (Kuasa pemerintahan)
      Objektif
      1. Menganalisis tugas-tugas badan perundangan, badan eksekutif dan badan kehakiman dalam sistem demokrasi berparlimen.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Pembentangan oleh kumpulan Arabella.
      2. Sesi soal-jawab
      3. Rumusan oleh pembentang dan guru
      4. membuat catatan
      Kbkk
      1. menganalisis
      2. mencirikan
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. Patuh kepada undang-undang
      2. kesetiaan kepada raja dan negara
      Konsep/Istilah
      1. Badan eksekutif
      2. Badan kehakiman
      3. Badan perundangan
      4. Parlimen.
      Sumber rujukan
      1. Sistem pemerintahan Malaysia
      2. Sejarah Malaysia
      3. Parlimen.
      4. Badan eksekutif
      5. Badan kehakiman
      6. Badan perundangan
      RefleksiPelajar dapat menyatakan konsep berkenaan kerana konsep yang sama turut dipelajari dalam subjek Pengajian Am. Pembentangan berjalan lancar.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh27/8/10 (Jumaat)
      Kelas6AK1
      TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
      ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
      Kaedah/Aktiviti
      1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
      2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
      3. Perbincangan contoh jawapan
      4. Mencatat nota
      Kbkkmenganalisis
      Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
      Konsep/Istilah
      1. proses kemerdekaan
      2. perang saudara antara kongsi gelap
      Sumber rujukan/
      Fokus soalan
      1. Jelaskan senario perang saudara antara kongsi gelap Cina di Perak antara tahun 1861-1862(Score in STPM Oxford Fajar,m/s1 dan J1)
      2. Bincangkan proses kemerdekaan Tanah Melayu antara 1946-1957 (soalan percubaan STPM Perak 2005)/(soalan percubaan STPM Pahang 2008)/(soalan percubaan STPM Kedah 2007)
      RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

      No comments:

      Post a Comment