Sunday, January 24, 2010

Minggu 4 (25/1/10-29/1/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/1/10(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/1/10(Isnin)
Kelas6AK1
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam dan Vietnam.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam dan Vietnam.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh27/1/10(Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukMula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
  • Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
  3. menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
  3. menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
  4. menyelidik
  5. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
  4. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  5. Dasar Liberal
  6. Dasar Etika
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing. Pelajar juga dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh27/1/10(Rabu)
Kelas6AK1
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka (sambungan).
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di China dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh29/1/10(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukMula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
  • Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
  3. menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
  3. menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
  4. menyelidik
  5. mencirikan
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
  4. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  5. Dasar Liberal
  6. Dasar Etika
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing. Pelajar juga dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

Catatan:
  1. Tiada P&P bagi hari Selasa dan khamis kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.

1 comment: