Wednesday, January 6, 2010

Minggu 2 (10/1/10-14/1/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/1/10(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukHukum adat, peraturan dan undang-undang di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektifmengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat, peraturan dan undang-undang di Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pandangan pelajar berkenaan adat-adat , peraturan dan undang-undang masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
  2. penerangan
  3. sumbang saran
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. mengenalpasti
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. keadilan
  2. patuh kepada adat.
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. amalan kow-tow
  2. feng-shui
  3. adat suttee dan thugee
  4. Kanun Marang
  5. Undang-undang 3 Tera
  6. Social Rites
  7. Undang-undang sivil
RefleksiPelajar memberi pelbagai pendapat berkenaan hukum adat, peraturan dan undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat, peraturan dan undang-undang di Asia.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/1/10(Isnin)
Kelas6AK1
TajukHukum adat di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektifmengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pandangan pelajar berkenaan adat-adat masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
  2. penerangan
  3. sumbang saran
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. mengenalpasti
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. keadilan
  2. patuh kepada adat.
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. amalan kow-tow
  2. feng-shui
  3. adat suttee dan thugee
RefleksiPelajar memberi pelbagai pendapat berkenaan hukum adat yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/1/10(Rabu)
Kelas6AK1
TajukPeraturan dan undang-undang di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektifmengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam peraturan dan undang-undang di Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pandangan pelajar berkenaan peraturan dan undang-undang masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
  2. penerangan
  3. sumbang saran
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. mengenalpasti
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. keadilan
  2. patuh kepada adat.
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kanun Marang
  2. Undang-undang 3 Tera
  3. Social Rites
  4. Undang-undang sivil
RefleksiPelajar memberi pelbagai pendapat berkenaan peraturan dan undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam peraturan dan undang-undang di Asia.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/1/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukSistem Feudal
Objektif
  1. mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
  2. menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
  2. setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
    tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. mobiliti sosial
  3. Shogun
  4. Daimyo
  5. Samurai
  6. Mahalica
  7. Timagua
  8. Aliping Sanguguili
RefleksiPelajar dapat menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal dan mengaitkannya dengan tajuk sistem beraja dan sistem pembesar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/1/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukSistem Feudal
Objektif
  1. mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
  2. menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
  2. setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
    tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. mobiliti sosial
  3. Shogun
  4. Daimyo
  5. Samurai
  6. Mahalica
  7. Timagua
  8. Aliping Sanguguili
RefleksiPelajar dapat menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal dan mengaitkannya dengan tajuk sistem beraja dan sistem pembesar.

Catatan: Tiada P&P bagi hari Selasa dan khamis kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.

No comments:

Post a Comment