Monday, January 18, 2010

Minggu 3 (18/1/10-23/1/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/1/10(Isnin)
Kelas6AK4/5 dan 6AK1
TajukSistem Agama dan kepercayaan.
Objektifmenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. animisme
  2. Nirvana
  3. Hinayana
  4. Mahayana
  5. Hukum karma
  6. takama no hara
  7. yomi no kuni
  8. tokoyo no kuni
  9. Kami
  10. Matsuri
  11. Syuhen
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/1/10(Rabu)
Kelas6AK1
TajukSistem Agama dan kepercayaan (sambungan).
Objektifmenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. takama no hara (syurga)
  2. yomi no kuni (neraka)
  3. tokoyo no kuni (dunia)
  4. Kami (jiwa dan semangat)
  5. Matsuri (upacara perarakan dalam ajaran Shinto)
  6. Syuhen (perantaraan dlm komunikasi dengan orang mati)
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/1/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukSistem ekonomi di Asia
Objektifmenganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh22/1/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukSistem ekonomi di Asia
Objektifmenganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.


Catatan:
  1. Tiada P&P bagi hari Selasa dan khamis kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.
  2. Sekolah gantian pada hari sabtu (23/1/10) menggunakan jadual hari khamis.
  3. Guru terlibat dalam pengendalian Pertandingan Catur peringkat bahagian Samarahan di SMK. Serian (tuan rumah)

1 comment: