Thursday, September 8, 2011

Minggu 36 (5/9/11-9/9/11)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/9/11 (Isnin)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. sistem pendidikan melayu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Jelaskan sistem pendidikan kebangsaan dari tahun 1957-1961(Score in STPM, m/s 5 dan 45)
  2. Jelaskan usaha UMNO dalam memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu sebelum merdeka (Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 1 dan J4)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh5/9/11 (Isnin)
Kelas6RK4/5
TajukParti Komunis Malaya (PKM) dan Darurat
Objektif
  1. Menyatakan langkah-langkah kerajaan membanteras komunis di seluruh Tanah Melayu .
  2. Menyenaraikan kesan-kesan Darurat dari sudut ekonomi, politik dan sosial.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Darurat
  2. Perang psikologi
  3. kawasan hitam dan putih
Sumber rujukan

  1. Parti Komunis Malaya (PKM)
  2. Darurat di Tanah Melayu
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan antara kawasan hitam dan putih,serta menjelaskan setiap konsep berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/9/11 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan
  2. jenis-jenis hamba
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Masyarakat Melayu sebelum kedatangan British bukanlah masyarakat pertanian semata-mata. Bincangkan.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J13)
  2. Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak pada 1946 dan faktor-faktor kegagalan gerakan tersebut.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J16)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/9/11 (Rabu)
Kelas6RK4/5
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
Objektif Menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. kepentingan perpaduan
  3. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/IstilahSistem Ahli
Sumber rujukan
  1. Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
RefleksiObjektif P&P tercapai.Pelajar dapat menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957.Mereka juga dapat menyatakan isi kandungan utama Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) merdeka, 1957.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/9/11 (Rabu)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan
  2. jenis-jenis hamba
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Masyarakat Melayu sebelum kedatangan British bukanlah masyarakat pertanian semata-mata. Bincangkan.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J13)
  2. Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak pada 1946 dan faktor-faktor kegagalan gerakan tersebut.(Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 3 dan J16)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/9/11 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
Objektif Menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga merdeka, 1957.
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. kepentingan perpaduan
  3. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/IstilahSistem Ahli
Sumber rujukan
  1. Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
RefleksiObjektif P&P tercapai.Pelajar dapat menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/9/11 (Khamis)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan
  2. jenis-jenis hamba
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Jelaskan ciri-ciri penting perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957 (Nota fotostat m/s 104)
  2. Bincangkan jenis-jenis hamba dan kesan pemerintahan British terhadap sistem perhambaan di Tanah Melayu.(Q&A, Longman, m/s 261)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/9/11 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957.
Objektif Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) merdeka, 1957
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. kepentingan perpaduan
  3. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/IstilahSuruhanjaya Reid
Sumber rujukan
  1. Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
RefleksiObjektif P&P tercapai.Pelajar dapat menyatakan isi kandungan utama Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) merdeka, 1957

Mata pelajaranPendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tarikh9/9/11 (Jumaat)
Kelas4K2
TajukTema 5 : MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
  • Peruntukan Utama Perlembagaan Malaysia
    • Agama

Objektif/Hasil Pembelajaran
Pengetahuan sivik
  • Menjelaskan peranan setiap agama dan kepercayaan seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.
Kemahiran sivik
  • Menghuraikan batasan hak dan tanggungjawab sebagai warganegara.
Nilai sivik
  • Mentaati dan mengamalkan agama dan kepercayaan masing-masing.
Kaedah/Aktiviti
  • Meminta pelajar membuat lakaran peta rumah-rumah ibadat pelbagai agama yang ada di tempat tinggal mereka iaitu di Daerah Serian.
Sumber rujukan
  1. Buku teks m/s 128-129
RefleksiPelajar tekun membuat lakaran peta rumah-rumah ibadat pelbagai agama misalnya tokong Buddha, Gereja dan Masjid yang ada di tempat tinggal masing-masing iaitu di Daerah Serian.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/9/11 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPembentukan Malaysia 1963

Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Elfin.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kepentingan hidup berjiran
  3. Muafakat membawa berkat
Konsep/Istilah
  1. Konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
Sumber rujukan
  1. Pembentukan Malaysia 1963
  2. Konfrontasi Indonesia-Malaysia
  3. Isu penubuhan Malaysia(Scribd.com)
  4. A.M.Azahari (Parti Rakyat Brunei)
  5. Reaksi Singapura terhadap Gagasan Malaysia
RefleksiPelajar dapat menyatakan sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran seperti Indonesia, Filipina, dan Brunei .

No comments:

Post a Comment