Sunday, October 10, 2010

Minggu 41(11/10/10-15/10/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/10/10 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukPerbincangan Soalan/Jawapan peperiksaan Percubaan STPM
ObjektifMenganalisis fakta penting bagi setiap topik.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan soalan percubaan STPM yang lepas
  2. Perbincangan contoh jawapan
  3. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Adat,peraturan dan undang-undang.
  2. Ekonomi sara diri dan komersial
  3. Soalan berbentuk Bandingkan.
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/10/10 (Isnin)
Kelas6AK1.
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah dasar buka/tutup pintu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Jelaskan dasar buka/tutup pintu China dan Jepun (Q&A STPM,Longman m/s 350)
  2. Bincangkan dasar buka/tutup pintu Thailand dan Vietnam pada abad ke-19 (Q&A STPM,Longman m/s 350)
  3. Undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat Asia Tenggara dipengaruhi oleh agama Hindu-Buddha. Bincangkan. (Fajar Bakti coklat, m/s160)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/10/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukUlangkaji Bab 3 hingga 9
ObjektifMenyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Surat sungai.
  2. J.W.W.Birch (James Willy Woodfort Birch)
  3. Sistem Pajak berasaskan tawaran
  4. Tok Kweng(Penggawa)
  5. Tok Nebeng (Penghulu)
  6. Sistem Kangchu
  7. Suvarnabhumi
  8. Golongan Jawi peranakan
  9. Nippon-go
  10. Kimigayo
RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Walaubagaimanapun, keadaan kelas adalah terkawal.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh12/10/10 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji Bab 3 hingga 9
ObjektifMenyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Surat sungai.
  2. J.W.W.Birch (James Willy Woodfort Birch)
  3. Sistem Pajak berasaskan tawaran
  4. Tok Kweng(Penggawa)
  5. Tok Nebeng (Penghulu)
  6. Sistem Kangchu
  7. Suvarnabhumi
  8. Golongan Jawi peranakan
  9. Nippon-go
  10. Kimigayo
RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Walaubagaimanapun, keadaan kelas adalah terkawal.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/10/10 (Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah dasar buka/tutup pintu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Jelaskan dasar buka/tutup pintu China dan Jepun (Q&A STPM,Longman m/s 350)
  2. Bincangkan dasar buka/tutup pintu Thailand dan Vietnam pada abad ke-19 (Q&A STPM,Longman m/s 350)
  3. Undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat Asia Tenggara dipengaruhi oleh agama Hindu-Buddha. Bincangkan. (Fajar Bakti coklat, m/s160)
  4. Bincangkan peranan orang India di Burma dan orang Cina di Siam (Fajar Bakti coklat, m/s169)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/10/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukUlangkaji Bab 10 hingga 16
ObjektifMenyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akta
  2. Enakmen
  3. Ordinan
  4. DUN
  5. Free school
  6. Wisma Putra
RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Walaubagaimanapun, keadaan kelas adalah terkawal. Keseluruhan kuiz dimenangi oleh kumpulan yang diketuai oleh Azmat.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/10/10 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah dasar buka/tutup pintu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Bincangkan peranan orang India di Burma dan orang Cina di Siam (Fajar Bakti coklat, m/s169)
  2. Huraikan kesan-kesan penghijrahan orang Cina ke Indonesia dan Filipina sehingga PD 2 (Fajar Bakti coklat, m/s167) .
  3. Jelaskan adat dan sistem perundangan yang diamalkan oleh masyarakat China dan India sebelum campurtangan Barat (Q&A STPM,Longman m/s 345)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/10/10 (Khamis)
Kelas6RK1 dan 6RK3
TajukTeknik menjawab soalan .
ObjektifMenyatakan cara-cara menjawab soalan bagi bentuk soalan berlainan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sejauhmanakah
  2. Bandingkan
  3. Bincangkan
  4. Jelaskan
  5. Huraikan
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri berlainan teknik menjawab bagi setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/10/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah dasar buka/tutup pintu
Sumber rujukan/
Fokus soalan
  1. Pendidikan sekular yg diperkenalkan oleh penjajah telah menjana kesedaran kebangsaan di Indonesia dan India. Huraikan kenyataan ini. (Nota fotostat m/s 118)
  2. Analisis kesan hegemoni kuasa Barat terhadap China dan Jepun pada abad ke-19 (Kertas peperiksaan sebenar,Oxford Fajar,m/s 4 dan J20)
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/10/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji Bab 10-16
ObjektifMenyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akta
  2. Enakmen
  3. Ordinan
  4. DUN
  5. Free school
  6. Wisma Putra
RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Walaubagaimanapun, keadaan kelas adalah terkawal. Keseluruhan kuiz dimenangi oleh kumpulan yang diketuai oleh Tasha.

1 comment:

  1. ASLKM Puan,
    TQVM kerana menghantar RPH Minggu ke 41. Puan telah memenuhi syarat dan apa yang dikehendaki. Selamat maju jaya.

    ReplyDelete