Monday, September 20, 2010

Minggu 38 (20/9/10-25/9/10)

Tarikh
20/9/10 (Isnin)
Kelas
6AK4/5
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan: Pengajian Am 1

Tarikh20/9/10 (Isnin)
Kelas5K8
CatatanMengawasi kelas peperiksaan: Bahasa Malaysia 2

Tarikh20/9/10 (Isnin)
Kelas6AK1
CatatanMengawasi kelas peperiksaan: Pengajian Am 2


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/9/10 (Isnin)
Kelas6RK3
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Dasar pendidikan negara sebelum merdeka
Objektif Menganalisis dasar pelajaran sebelum merdeka di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
Sumber rujukan
  1. Pendidikan sebelum merdeka
  2. Sejarah pendidikan sebelum merdeka
RefleksiPelajar dapat menyatakan dasar pendidikan negara sebelum merdeka.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/9/10 (Selasa)
Kelas6RK3
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Dasar pendidikan negara sebelum merdeka
Objektif Menganalisis dasar pelajaran sebelum merdeka di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
Sumber rujukan
  1. Pendidikan sebelum merdeka
  2. Sejarah pendidikan sebelum merdeka
RefleksiPelajar dapat menyatakan dasar pendidikan negara sebelum merdeka.

Tarikh
22/9/10 (Rabu)
Kelas
6AK1 dan 6AK4/5
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan: Sejarah 1

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh22/9/10 (Rabu)
Kelas6RK3
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Usaha awal ke arah penyatuan sistem pendidikan.
Objektif Menganalisis dasar pelajaran sebelum merdeka yang menjurus ke arah penyatuan sistem pendidikan bemula dengan pengenalan Penyata Barnes pada 1950 hingga Laporan Razak 1956/Ordinan Pelajaran 1957.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
Sumber rujukan
  1. Pendidikan sebelum merdeka
  2. Sejarah pendidikan sebelum merdeka
  3. Penyata Barnes 1950
  4. Laporan Fenn-Wu 1951
  5. Ordinan pelajaran 1952
  6. Laporan razak 1956
  7. Ordinan pelajaran 1957
RefleksiPelajar dapat menyatakan dasar pendidikan negara sebelum merdeka dan syor-syor penting yang terdapat dalam penyata pelajaran berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/9/10 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Usaha awal ke arah penyatuan sistem pendidikan.
Objektif Menganalisis dasar pelajaran sebelum merdeka yang menjurus ke arah penyatuan sistem pendidikan bemula dengan pengenalan Penyata Barnes pada 1950 hingga Laporan Razak 1956/Ordinan Pelajaran 1957.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
Sumber rujukan
  1. Pendidikan sebelum merdeka
  2. Sejarah pendidikan sebelum merdeka
  3. Penyata Barnes 1950
  4. Laporan Fenn-Wu 1951
  5. Ordinan pelajaran 1952
  6. Laporan razak 1956
  7. Ordinan pelajaran 1957
RefleksiPelajar dapat menyatakan dasar pendidikan negara sebelum merdeka.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/9/10 (Khamis)
Kelas6RK3
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Dasar pendidikan negara selepas merdeka
Objektif
  1. Menganalisis dasar pelajaran selepas merdeka
  2. menghuraikan langkah-langkah kerajaan ke arah menyatukan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
Sumber rujukan
  1. Laporan Rahman Talib 1960
  2. Akta Pelajaran 1961
  3. Dasar pendidikan negara selepas merdeka
RefleksiPelajar dapat menyatakan langkah-langkah kerajaan ke arah menyatukan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka.

Tarikh24/9/10 (Jumaat)
Kelas6AK1
CatatanMengawasi kelas peperiksaan:Geografi 1

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/9/10 (Jumaat)
Kelas6RK1
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Dasar pendidikan negara selepas merdeka
Objektif
  1. Menganalisis dasar pelajaran selepas merdeka
  2. menghuraikan langkah-langkah kerajaan ke arah menyatukan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
Sumber rujukan
  1. Laporan Rahman Talib 1960
  2. Akta Pelajaran 1961
  3. Dasar pendidikan negara selepas merdeka
RefleksiPelajar dapat menyatakan langkah-langkah kerajaan ke arah menyatukan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/9/10 (Sabtu ganti-Jadual Selasa)
Kelas6RK1
TajukPerkembangan ekonomi dan sosial
  • Falsafah Pendidikan Negara
Objektif
  1. Menjelaskan falsafah dan matlamat pendidikan negara.
  2. Menghuraikan strategi pendidikan bersepadu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Pendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/Istilah
  1. Pendidikan bersepadu.
  2. KBSR
  3. KBSM
Sumber rujukan
  1. Falsafah Pendidikan Negara
  2. Pendidikan bersepadu.
  3. KBSR
  4. KBSM
RefleksiPelajar dapat menyatakan falsafah dan matlamat pendidikan negara serta mengaitkannya dengan strategi pendidikan bersepadu..

1 comment:

  1. Pn, terima kasih kerana telah menghantar rph untuk disemak.

    Blog puan kemas, lengkap dan menarik

    Kekalkan usaha murni ini untuk kemajuan bangsa kita

    ReplyDelete