Sunday, May 9, 2010

Minggu 19 (10/5/10-14/5/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh10/5/10(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukPerkembangan nasionalisme di Vietnam
Objektif
  1. Membincangkan latar belakang nasionalisme Vietnam
  2. Membahagikan tahap-tahap nasionalisme Vietnam dan perkembangannya bagi setiap tahap.
  3. Menghuraikan perjuangan Parti Komunis Vietnam dan peranannya dalam menuntut kemerdekaan pada zaman penjajahan Jepun dan Perancis
Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah.
    2. Sumbangsaran
    3. Membuat perbandingan tidak lansung antara nasionalisme Vietnam dengan negara Asia yang lain.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    2. Menyusun peristiwa
    Nilai/Unsur patriotisme
      1. perpaduan
      2. kebebasan
      Konsep/Istilah
      1. revolusi proletariat
      2. golongan borjuis
      Sumber rujukan
      1. Vietnam Umum: Wikipedia
      RefleksiP&P selesai. Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep dan mengaitkannya dengan nasionalisme di negara Asia yang lain.


      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh10/5/10(Isnin)
      Kelas6AK1
      TajukPerkembangan nasionalisme di Vietnam
      Objektif
      1. Membincangkan latar belakang nasionalisme Vietnam
      2. Membahagikan tahap-tahap nasionalisme Vietnam dan perkembangannya bagi setiap tahap.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah.
      2. Sumbangsaran
      3. Membuat perbandingan tidak lansung antara nasionalisme Vietnam dengan negara Asia yang lain.
      Kbkk
      1. Menganalisis
      2. Menyusun peristiwa
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. perpaduan
      2. kebebasan
      Konsep/Istilah
      1. revolusi proletariat
      2. golongan borjuis
      Sumber rujukan
      1. Vietnam Umum: Wikipedia
      2. Sejarah Vietnam
      3. Parti Komunis Vietnam dan Ho Chi Minh
      RefleksiPelajar dapat membahagikan tahap-tahap nasionalisme Vietnam dan perkembangannya bagi setiap tahap.

      Mata pelajaranPemulihan
      Tarikh10/5/10(Isnin)
      Kelas5K8
      TajukBahasa Malaysia:Perkataan yang hampir sama ejaan dan bunyi.
      ObjektifMenyatakan maksud setiap perkataan dan membezakannya antara satu sama lain.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah.
      2. Sumbangsaran
      3. menyalin nota berkaitan makna perkataan dan contoh ayat.
      Kbkkmenjelaskan
      Nilai/Unsur patriotismekerjasama
      Konsep/Istilah
      1. Inisiatif
      2. intensif
      3. insentif
      Sumber rujukan
      1. Kamus Dewan
      2. Pusat Rujukan Persuratan Melayu (DBP)
      RefleksiPelajar menyalin semua maklumat yang ditulis oleh guru di papan tulis.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh12/5/10(Rabu)
      Kelas6AK1
      Tajuk
      1. Perkembangan nasionalisme di Vietnam (sambungan)
      2. Perkembangan nasionalisme Thailand
      Objektif
      1. Menghuraikan perjuangan Parti Komunis Vietnam dan peranannya dalam menuntut kemerdekaan pada zaman penjajahan Jepun dan Perancis.
      2. Menghuraikan perkembangan nasionalisme Thailand pada zaman pemerintahan Mongkut, Chulalongkorn, Vajiravudh dan Prajadhipok.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah.
      2. Sumbangsaran
      3. nota
      Kbkk
      1. Menganalisis
      2. Menyusun peristiwa
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. perpaduan
      2. kebebasan
      Konsep/Istilah
      1. revolusi proletariat
      2. golongan borjuis
      3. liberalisme
      4. korupsi
      Sumber rujukan
      1. Sejarah Vietnam
      2. Vietnam Umum: Wikipedia
      3. Parti Komunis Vietnam dan Ho Chi Minh
      4. Raja-raja Dinasti Chakri
      5. Sejarah Thailand
      6. Empayar Siam-wikipedia
      RefleksiP&P selesai. Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep dan mengaitkannya dengan nasionalisme di negara Asia yang lain.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh12/5/10(Rabu)
      Kelas6AK4/5
      TajukPerkembangan nasionalisme Thailand
      Objektif
      1. Menghuraikan perkembangan nasionalisme Thailand pada zaman pemerintahan Mongkut, Chulalongkorn, Vajiravudh dan Prajadhipok.
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. nota
      Kbkk
      1. menganalisis
      2. menyusun peristiwa
      Nilai/Unsur patriotismekerjasama
      Konsep/Istilah
      1. liberalisme
      2. korupsi
      Sumber rujukan
      1. Raja-raja Dinasti Chakri
      2. Sejarah Thailand
      3. Empayar Siam-wikipedia
      RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang semua tokoh berkenaan dan mengaitkannya dengan nasionalisme yang muncul kemudian.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh13/5/10(Khamis)
      Kelas6RK1 dan 6RK3
      Tajuk
      1. Pengenalan format sejarah STPM
      2. Tema 1: Masyarakat Tempatan
      • Institusi pemerintahan / Sosial
      Objektif
      1. menganalisis sistem beraja dan pembesar masyarakat tempatan
      2. menjelaskan hukum adat dan undang-undang yang mempengaruhi pentadbiran kerajaan tradisional
      3. Menjelaskan susun lapis masyarakat melayu tradisional.
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      Nilai/Unsur patriotismekerjasama
      Konsep/Istilahgolongan pemerintah dan yang diperintah
      Sumber rujukan
      1. Malaysia Umum: Wikipedia
      2. Sejarah Malaysia
      RefleksiP&P berjalan lancar.

      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh14/5/10(Jumaat)
      Kelas6RK1
      Tajuk
      1. Sistem agama dan kepercayaan
      2. Sistem ekonomi
      Objektif
      1. Menghuraikan sistem agama dan kepercayaan masyarakat feudal/sebelum kedatangan Barat
      2. Menjelaskan corak ekonomi tradisi masyarakat tempatan, termasuk ekonomi dualisme.
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. kerjasama
      2. kepercayaan kepada tuhan
      Konsep/Istilahgolongan pemerintah dan yang diperintah
      Sumber rujukan
      1. Malaysia Umum: Wikipedia
      2. Sejarah Malaysia
      RefleksiP&P selesai.

      Tarikh
      14/5/10(Jumaat)
      Kelas
      6AK1
      Catatan
      Mengawasi kelas peperiksaan (Pengajian Am 1)

      Catatan:

      P&P bagi tingkatan 6 Rendah hanya bermula pada hari khamis(13/5/10) kerana pada hari sebelumnya pelajar-pelajar berkenaan terlibat dalam program orientasi.

      1 comment: