Saturday, April 17, 2010

Minggu 16 (19/4/10-23/4/10)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/4/10(Isnin)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Perkembangan Kesatuan Tahap Sekular di Indonesia.
  2. Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).
  2. Menganalisis sebab-sebab berlakunya perpecahan dan pembahagian dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
  3. Membahagikan parti-parti berkenaan kepada Pro-Belanda dan anti-Belanda.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner.
  2. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. parti radikal
  2. fahaman Fasis dan anti-Fasis.
  3. Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda
Sumber rujukan
  1. Parti Nasional Indonesia.
  2. Sukarno
  3. Kuasa Fasis
  4. Konsep Sekularisme
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep dan menyatakan sebab-sebab berlakunya pembahagian dalam gerakan nasionalisme.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/4/10(Isnin)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan Kesatuan Tahap Sekular di Indonesia
ObjektifMenganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).
Kaedah/AktivitiMembuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. parti radikal
  2. fahaman Fasis dan anti-Fasis.
Sumber rujukan
  1. Parti Nasional Indonesia.
  2. Sukarno
  3. Kuasa Fasis
  4. Konsep Sekularisme
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/4/10(Rabu)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab berlakunya perpecahan dan pembahagian dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
  2. Membahagikan parti-parti berkenaan kepada Pro-Belanda dan anti-Belanda.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/Istilah
  1. Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda
Sumber rujukan
  1. Konsep Sekularisme
  2. Jayalatchumy.S, Nota lengkap STPM, Fajar Bakti,2002, m/s 121.
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep dan menyatakan sebab-sebab berlakunya pembahagian dalam gerakan nasionalisme.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/4/10(Rabu)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Pendudukan Jepun dan kemerdekaan Indonesia.
  2. Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menyusun langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia.
  2. Menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. Merujuk contoh soalan STPM iaitu dalam bentuk perbandingan antara Indonesia dan Myanmar.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismebersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. Komanwel
  2. pemerintah 'de facto'
  3. prinsip Pancasila
  4. status-quo
Sumber rujukan
  1. Prinsip Pancasila
  2. Nasionalisme Indonesia zaman pendudukan Jepun
  3. Kemerdekaan Indonesia
Refleksi
Objektif P&P tercapai.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/4/10(Jumaat)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Pendudukan Jepun dan kemerdekaan Indonesia.
  2. Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menyusun langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia.
  2. Menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. Merujuk contoh soalan STPM iaitu dalam bentuk perbandingan antara Indonesia dan Myanmar.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotismebersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. Komanwel
  2. pemerintah 'de facto'
  3. prinsip Pancasila
  4. status-quo
Sumber rujukan
  1. Prinsip Pancasila
  2. Nasionalisme Indonesia zaman pendudukan Jepun
  3. Kemerdekaan Indonesia
Refleksi
Objektif P&P tercapai.


Catatan:

Tiada P&P bagi hari Selasa dan Khamis kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.
Guru hanya masuk ke kelas-kelas yang terdapat dalam jadual
sit-in.

1 comment:

  1. Aslkm Puan,
    Terima kasih kerana menghantar RPH puan. Ianya lengkap dan memenuhi syarat2. Semoga sihat selalu.
    Wslm

    ReplyDelete