| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 12/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK4/5 |
| Tajuk | Gerakan 4 Mei 1919 |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | Mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 12/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Desentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941) |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru. |
| Mata pelajaran | Pemulihan |
| Tarikh | 12/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 5K8 |
| Tajuk | Sejarah :Masyarakat Jahiliyah. |
| Objektif | Menyatakan ciri-ciri masyarakat Jahiliyah |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menjelaskan |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri masyarakat Jahiliyah setelah diberi penerangan dan nota. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 13/7/10 (Selasa) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Desentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941) |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 14/7/10 (Rabu) |
| Kelas | 6AK4/5 |
| Tajuk |
|
| Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC dalam aspek latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 14/7/10 (Rabu) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | membandingbeza |
| Nilai/Unsur patriotisme | cinta kepada negara |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 14/7/10 (Rabu) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk |
|
| Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 15/7/10 (Khamis) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | membandingbeza |
| Nilai/Unsur patriotisme | cinta kepada negara |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 15/7/10 (Khamis) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Perubahan dan perkembangan sistem ekonomi. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | menghargai khazanah alam |
| Konsep/Istilah | ekonomi komersial |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 16/7/10 (Jumaat) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk |
|
| Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC dan membuat perkaitan langsung dengan KMT. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 16/7/10 (Jumaat) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Perubahan dan perkembangan sistem ekonomi |
| Objektif | Menganalisis faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | menghargai khazanah alam |
| Konsep/Istilah | ekonomi komersial. |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mendorong perubahan corak ekonomi di Tanah Melayu. |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH Cikgu diteliti dan disemak.
Terima kasih kerana menghantar RPH yang kemaskini dan lengkap.
Have a nice day!