| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 6AK4/5 |
| Tajuk | Nasionalisme China dan perkembangannya.
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.Mereka juga dapat menyatakan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Nasionalisme China |
| Objektif | Menganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme. |
| Kaedah/Aktiviti | Mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain. |
| Mata pelajaran | Pemulihan |
| Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 5K8 |
| Tajuk | Sejarah :Masyarakat Jahiliyah |
| Objektif | Menyatakan maksud/konsep masyarakat Jahiliyah |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menjelaskan |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan maksud masyarakat Jahiliyah setelah diberi penerangan dan nota. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 5/7/10 (Isnin) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Objektif P&P tercapai. Pelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 6/7/10 (Selasa) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang,ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 7/7/10 (Rabu) |
| Kelas | 6AK4/5 |
| Tajuk | Pentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China. |
| Objektif | Menerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik |
| Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 7/7/10 (Rabu) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Perkembangan nasionalisme China
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911 dan peranan Dr. Sun Yat Sen dalam pembentukan Republik China. . |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 7/7/10 (Rabu) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Sistem Residen |
| Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895. |
| Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
| Kbkk | Menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 8/7/10 (Khamis) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Sistem Residen |
| Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895. |
| Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
| Kbkk | Menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 8/7/10 (Khamis) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
| Objektif | Menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
| Kaedah/Aktiviti | Membuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 9/7/10 (Jumaat) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Pentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China. |
| Objektif | Menerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik. |
| Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 9/7/10 (Jumaat) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
| Objektif | Menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
| Kaedah/Aktiviti | Membuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
No comments:
Post a Comment