| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 21/3/11(Isnin) |
| Kelas | 4K8 |
| Tajuk | Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
|
| Objektif | Pada akhir pelajaran ini, pelajar akan dapat menyatakan peranan dan ciri-ciri kerajaan Kedah Tua . |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | Berbangga dengan aset Negara. |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | Buku Teks Tingkatan Empat m/s 81-82. |
| Refleksi | Segelintir pelajar dapat menyatakan ciri-ciri Kerajaan Kedah tua manakala sebahagian lagi masih perlu diulang berkali-kali barulah dapat menyatakan ciri berkenaan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 22/3/11(Selasa) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
| Tajuk | Gerakan Menguatkan Diri (Yang Wu Movement)1861-1895 |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 22/3/11(Selasa) |
| Kelas | 4K8 |
| Tajuk | Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
|
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat menyatakan sebab-sebab Kerajaan Maritim dan Kerajaan Agraria mengamalkan sikap berbaik-baik dan bekerjasama. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | saling bergantung. |
| Sumber rujukan | Buku Teks Tingkatan Empat m/s 83 |
| Refleksi | Pelajar berjaya melengkapkan esei dengan merujuk buku teks. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 23/3/11(Rabu) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
| Tajuk | Gerakan Menguatkan Diri (Yang Wu Movement)1861-1895-sambungan |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 24/3/11(Khamis) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Gerakan Islah (Reformasi 100 Hari)1898 |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | Islah |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 25/3/11(Jumaat) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Gerakan Islah (Reformasi 100 Hari)1898 |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | Islah |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 26/3/11(Jumaat) |
| Kelas | 4K8 |
| Tajuk | Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | Buku Teks Tingkatan Empat m/s 84-88 |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan beberapa contoh pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dalam aspek pentadbiran |
Pn, terima kasih kerana telah menyiapkan blog rph untuk minggu ke 12.
ReplyDeleteSetelah disemak saya dapati inanya lengkap, kemas dan menarik. Sila terjemahkan rph tersebut sebaiknya dalam proses P&P di dalam bilik darjah.
"Usaha kita pada masa ini akan menetukan kejayaan atau kegagalan kita pada masa hadapan"