| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 18/1/11(Selasa) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK3
|
| Tajuk | Sistem Agama dan kepercayaan. |
| Objektif | Menganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat. |
| Kaedah/Aktiviti | - kuliah
- sumbang saran
|
| Kbkk | - menganalisis
- membanding beza
|
| Nilai/Unsur patriotisme | hormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain |
| Konsep/Istilah | - animisme
- Nirvana
- Hinayana
- Mahayana
- Hukum karma
- takama no hara
- yomi no kuni
- tokoyo no kuni
- Kami
- Matsuri
- Syuhen
|
| Refleksi | Pelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 19/1/11(Rabu) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
| Tajuk | Sistem Agama dan kepercayaan (sambungan). |
| Objektif | menganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat. |
| Kaedah/Aktiviti | - kuliah
- sumbang saran
|
| Kbkk | - menganalisis
- membanding beza
|
| Nilai/Unsur patriotisme | hormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain |
| Konsep/Istilah | - takama no hara (syurga)
- yomi no kuni (neraka)
- tokoyo no kuni (dunia)
- Kami (jiwa dan semangat)
- Matsuri (upacara perarakan dalam ajaran Shinto)
- Syuhen (perantaraan dlm komunikasi dengan orang mati)
|
| Refleksi | Pelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca. |
|
| Mata pelajaran | Pemulihan BM
|
| Tarikh | 19/1/11(Rabu) |
| Kelas | 4K8 |
| Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana :Kata Ganti Diri
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
| Objektif | Pelajar kumpulan sederhana :- Menyatakan penggunaan Kata Ganti Diri yang tepat untuk beliau, dia, dan ia.
- Menyatakan contoh ayat yang sesuai dengan Kata Ganti Diri berkenaan.
Pelajar kumpulan lemah :
- Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Ba misalnya batu, bata, baru, baju, badan, bagus, badak,bakul,bara,basah,balas dan sebagainya.
|
| Kaedah/Aktiviti | - Kuliah dan sumbangsaran
- mencatat nota.
|
| Kbkk | menjelaskan maksud perkataan .
|
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah | - Kata Ganti Diri
|
| Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 1
|
| Refleksi | Pelajar sederhana selesai menyalin semua nota manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan. |
|
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 20/1/11 (Khamis) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Sistem ekonomi di Asia |
| Objektif | Menjelaskan sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian sebelum penjajahan Barat. |
| Kaedah/Aktiviti | - meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
- guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat
|
| Kbkk | - menganalisis
- membanding beza
|
| Nilai/Unsur patriotisme | - menghargai sumber alam
- sedia berubah kearah kebaikan.
|
| Konsep/Istilah | - Zamindar
- Hyakusho
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis dan ciri-ciri aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat.
|
|
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 21/1/11 (Jumaat) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Sistem ekonomi di Asia |
| Objektif | Menjelaskan sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian sebelum penjajahan Barat. |
| Kaedah/Aktiviti | - meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
- guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat
|
| Kbkk | - menganalisis
- membanding beza
|
| Nilai/Unsur patriotisme | - menghargai sumber alam
- sedia berubah kearah kebaikan.
|
| Konsep/Istilah | - Zamindar
- Hyakusho
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis dan ciri-ciri aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum penjajahan Barat. |
|
| Mata pelajaran | Pemulihan BM
|
| Tarikh | 14/1/11 (Jumaat) |
| Kelas | 4K8 |
| Tajuk | - Pelajar kumpulan sederhana :Kata Ganti Diri dan Kata Bilangan
- Pelajar kumpulan lemah :Eja dan sebut.
|
| Objektif | Pelajar kumpulan sederhana : - Menyatakan penggunaan Kata Ganti Diri yang tepat untuk mereka, kita dan kami.
- Menyatakan penggunaan Kata Bilangan yang tepat untuk Berbagai-bagai, Sesetengah, Setiap dan Para.
- Menyatakan contoh ayat yang sesuai dengan Kata Ganti Diri berkenaan.
Pelajar kumpulan lemah : - Mengeja dan menyebut perkataan dua suku kata yang mengandungi kata Bi seperti biru, bilik, bisa, biji, bibir,bisul, lobi,bising,bilas dan sebagainya.
|
| Kaedah/Aktiviti | - Kuliah dan sumbangsaran
- mencatat nota.
|
| Kbkk | menjelaskan maksud perkataan .
|
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah | - Kata Ganti Diri
|
| Sumber rujukan | - Kamus Dewan.
- Arena Fakta Bahasa Malaysia, Sasbadi,m/s 2-3
|
| Refleksi | Pelajar sederhana selesai menyalin semua nota manakala pelajar lemah dapat mengeja sebahagian daripada perkataan berkenaan. |
| Tarikh | 22/1/11 (Sabtu Ganti-jadual Isnin) |
Catatan | Tiada P&P bagi hari ini kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas 5MPV untuk sit-in pada masa pertama. |
Catatan: Tiada P&P bagi hari Isnin kerana pelajar 6 Rendah belum mendaftar.Guru hanya masuk ke kelas tertentu untuk
sit-in pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment