| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 18/7/11 (Isnin) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2 |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
| Refleksi | Ulangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 18/7/11 (Isnin) |
| Kelas | 6RK4/5 |
| Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
| Objektif | Menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
| Kaedah/Aktiviti | Membuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 18/7/11 (Isnin) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
| Refleksi | Ulangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 19/7/11 (Selasa) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2 |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
| Konsep/Istilah | Persekutuan 1896 |
| Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
| Refleksi | Pelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 20/7/11 (Rabu) |
| Kelas | 6RK4/5 |
| Tajuk | Desentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941) |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 20/7/11 (Rabu) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2 |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
| Refleksi | Ulangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 20/7/11 (Rabu) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
| Objektif | Menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
| Kaedah/Aktiviti | Membuat lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 21/7/11 (Khamis) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2 |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
| Refleksi | Pelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 21/7/11 (Khamis) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Desentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941) |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pembentangan berjalan lancar. Setiap persoalan yang dikemukakan oleh pelajar dibincangkan bersama oleh pembentang, pelajar-pelajar lain dan guru. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 21/7/11 (Khamis) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2 |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
| Konsep/Istilah | Persekutuan 1896 |
| Sumber rujukan/ Fokus soalan |
|
| Refleksi | Pelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 22/7/11 (Jumaat) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | membandingbeza |
| Nilai/Unsur patriotisme | cinta kepada negara |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbandingan corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. |
| Mata pelajaran | Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan |
| Tarikh | 22/7/11 (Jumaat) |
| Tajuk | Kerja Kursus Pendidikan Moral |
| Objektif/Hasil Pembelajaran |
|
| Kaedah/Aktiviti | Pelajar membuat aktiviti berkumpulan bagi menyiapkan kerja kursus. |
| Sumber rujukan | Contoh Folio Pendidikan Moral |
| Refleksi | Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan kerja kursus.4 kumpulan telah menyiapkan dan menghantar kerja kursus berkenaan manakala 3 kumpulan lagi telah berjaya menyiapkan lebih 80% hasil kerja.Mereka berjanji akan menghantarnya pada minggu depan. |
Tahniah! Cikgu telah berjaya menulis satu RPH yang baik, terancang dan dikemaskinikan.
ReplyDelete