| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 21/6/10 (Isnin) |
| Kelas | 6AK4/5 |
| Tajuk | Revolusi Thailand 1932 dan perkembangannya hingga selepas Perang Dunia kedua.. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan dasar pro-Jepun serta nasionalisme anti-Cina oleh Perdana Menteri Pibul Songgram. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 21/6/10 (Isnin) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Revolusi Thailand 1932. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932. |
| Mata pelajaran | Pemulihan |
| Tarikh | 21/6/10(Isnin) |
| Kelas | 5K8 |
| Tajuk | Sejarah : Zaman Pra-sejarah (Zaman Paleolitik dan Neolitik) |
| Objektif | Menyatakan perbandingan asas antara dua zaman ini. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menjelaskan |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan |
|
| Refleksi | Pelajar menyalin semua maklumat ringkas yang ditulis oleh guru di papan tulis. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 21/6/10 (Isnin) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Latar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | Sistem penggiliran di Perak |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 22/6/10 (Selasa) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Latar belakang dan campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah | Sistem penggiliran di Perak |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab berlakunya campurtangan Inggeris di Perak dan Negeri Sembilan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 23/6/10 (Rabu) |
| Kelas | 6AK4/5 |
| Tajuk | Nasionalisme India |
| Objektif | Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme dan latar belakang kebangkitannya. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | cinta akan bangsa dan negara |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan faktor-faktor berkaitan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 23/6/10 (Rabu) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Perkembangan nasionalisme Thailand selepas Revolusi 1932 hingga selepas Perang Dunia kedua. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan dasar pro-Jepun dan nasionalisme anti-Cina oleh Perdana Menteri Pibul Songgram. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 23/6/10 (Rabu) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
| Konsep/Istilah | Perang Kelang |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab campurtangan Inggeris di negeri berkaitan dan menyebut nama Residen yang terlibat. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 24/6/10 (Khamis) |
| Kelas | 6RK3 |
| Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri Johor |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
| Konsep/Istilah | Penasihat Inggeris |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 24/6/10 (Khamis) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
| Konsep/Istilah | Perang Kelang |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan setiap faktor berkaitan yang menyebabkan campurtangan Inggeris. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 25/6/10 (Jumaat) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Nasionalisme India |
| Objektif | Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme dan latar belakang kebangkitannya. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | cinta akan bangsa dan negara |
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan faktor-faktor berkaitan. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 25/6/10 (Jumaat) |
| Kelas | 6RK1 |
| Tajuk | Campurtangan Inggeris di negeri Johor |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
| Konsep/Istilah | Penasihat Inggeris |
| Sumber rujukan | |
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab akhirnya Johor terpaksa menerima penasihat Inggeris pada 1914. |
RPH Minggu 25-26 dikemas kini. Penulisan RPH diapati terperinci dan sangat memuaskan. Terima kasih.
ReplyDelete